Сторінки

пʼятниця, 16 серпня 2024 р.

Пунктир

Світлана Поваляєва: 

«Є люди, чиє життя подорожує крізь час і простір…»

 

У її родині були репресовані в старшому поколінні. Батько працював на заводі «Більшовик» інженером. Шикуватися на демонстрації в колону, замість улюбленої риболовлі в травневі дні, було для нього справжнім нестерпним випробуванням. СРСР був в усіх ідеологічних змістах не форматом родини, в партії ніхто ніколи не був.
Світлана є учасницею трьох революцій (На Граніті, Помаранчевої та Гідності) та протестних акцій «Україна без Кучми» і «Мовний Майдан».
Майдан назавжди став для неї точкою відліку та колосальним місцем сили й енергії, вимог справедливості: «Я вперше відчула його – то було сприйняття в чистому вигляді, ніби в немовляти в буддистському храмі. …відчула його як центр Києва». Під час Помаранчевої революції, коли її синам було 7−8 років, після ліцею вона забирала їх саме на це сакральне місце.
Вона відкривала для себе інакшу музику й літературу, американську переважно, та сучасну українську. Вперше прочитала Андруховича, журнал «Всесвіт»… Їй здавалося, що  природно згадує українську мову. «Цей світ видавався модним і крутим, вишуканим та інакшим. Крутішим за те, в чому зростала».
Вірші та проза Світлани Поваляєвої публікувалися у збірках, антологіях, літературних часописах. Література для дітей та казковий світ так само їй близькі: «Вррум-чарівник» та «Вррум в лабетах Правил». Назви її книг дещо епатажні, провокуючи, знов таки схожі на неї: «Ексгумація міста», «Замість крові», «Орігамі-блюз», «Сімург», «Камуфляж в помаді», «Небо – кухня мертвих». Перша поетична збірка «Після Криму» з`явилась у 2018 році після виходу семи досвідів прози.
Є лауреаткою поетичних конкурсів «Молоде вино», Всеукраїнського літературного конкурсу видавництва «Смолоскип», Конкурсу молодих митців «Старт» від фонду «Відродження».
Має досвід й членкині журі літературного конкурсу «Міський молодіжний роман» (2006), претендувала на звання секс-символу української літератури. Її релігія та спосіб життя – буддизм, який неодноразово рятував її в бажанні продовжувати жити.
Світлана Поваляєва у «Пунктирі».

 
«Обличчя за п'ять років не постаріло, а просто втратило актуальність».
 
«Одного разу, доки ще не остаточно прокинулася, я зрозуміла, що в іграх немає правил. У жодній. Всі думають, що є, а їх немає. Тому нам так важко жити...».
 
«Повсякдень я не думаю навіть про своїх предків, які народилися в Києві, в мені це, на жаль, не прошите. Я радше щоразу їх для себе відкриваю – їхні тексти, працю. Відкриваю історію справжнього Києва, який нам завжди подавали як «русскоязичний». Кошиць, Леся Українка, Підмогильний, Нечуй-Левицький… Мені шкода, що я не виросла на цих історіях про український Київ, тому маю чимало білих плям і прогалин. Мені би хотілося мати більш цілісне сприйняття».
 
«Подумаєш, рік туди, рік сюди – любов – поза часом або не має часу. Часу взагалі нема. Тільки одні чомусь запізнюються на потяги і літаки, а інші – ні».
 
«…під час Революції Гідності я раптом побачила місто не як уявну міфічну істоту, а як живий організм, створений присутністю тисяч живих людей. Та істота була не такою, як я собі уявляла раніше. Мій хатній міф не справдився».
 
«…Рома перекрив воду на всяк випадок і пішов в військкомат. Коли він ввечері вже прийшов у формі і зі зброєю, я його обняла, сказала, що я ним пишаюся. Але коли він пішов, у мене була просто істерика справжня, в мене просто обірвалося все всередині. Не було думки, що я його ніколи більше не побачу. Але оцей стан, саме переживання – було таке, ніби світ закінчився, все почорніло".
 
«Самотність рано чи пізно ошукує навіть найсильніших – змушує їх до спорудження кришталевих в'язниць і дзеркальних покоїв неспокою через чуже життя».
 
«Старше покоління впливало на наступників хіба що своєю творчістю – окремих процесів вони переважно не творили. Та завдяки новим просторам ми всі отримали змогу більше між собою спілкуватися та взаємодіяти. Тут важко переоцінити «Барикаду» на Арсенальній. Так само надзвичайно важливою є роль журналу «Четвер», який творив Іздрик – він один із небагатьох, хто ініціював процеси та впливав на них».


Далі буде.

Фото https://theukrainians.org/svitlana-povaliaieva/
 
Джерела:
Поваляєва, Світлана. Камуфляж в помаді / С. Поваляєва, В. Наріжна.– Харків : Фоліо, 2006.– 189 с.– (Графіті).
Поваляєва, Світлана. Після Криму / С. Поваляєва ; худож. С. Фесенко.– Львів : Вид-во Старого Лева, 2018.– 307 с. : іл.
Поваляєва, Світлана. Сімург / С. Поваляєва.– Харків : Фоліо, 2006.– 253 с.– (Графіті).
***
https://theukrainians.org/svitlana-povaliaieva/
https://takequotes.com/ua/author/povalyaevasvetlana




Більше про бібліотеку тут

            Ми в соціальних мережах: Facebook Twitter

            Замовити книги можна тут

 

Немає коментарів:

Дописати коментар