Таня Малярчук: «Треба
бути відкритим до всього, що світ вам каже» (завершення)
«Забуття», за її словами, коротка історія
двадцятого сторіччя в Україні з усіма її трагедіями та падіннями. І про те, що
робити з цією спадщиною, тим, хто вижив і дітям, тих, хто вижив. І про те, що
під час писання вона йшла наосліп в цю тему.
Великим поштовхом для неї був рік 2014 і
Майдан, як етап дорослішання. Сатирична сюрреалістика перших текстів, коли крізь сльози смієшся на повний голос. «Тому,
що історії твоєї землі, з якими ти виріс настільки жахливі, що без захисного сміху
їх ніхто не буде слухати і це єдиний спосіб їх розповісти». І до «Забуття»
вона так і розповідала і почувалася в них добре, і вони не були політичними в
класичному значенні. Це був перший роман, в якому вона хотіла серйозно взятися
за тему та віддатися їй та «не грати клоуна» або не намагатися бути смішною
там, де це недоречно.
Вона хотіла розповісти первісну історію головного
героя в ракурсі історичного фікшена, але з дуже серйозним ставленням до фактів.
Але під час написання з`ясувалось, що без аlter ego – це неможливо.
З сучасних українських авторів до перекладу
письменниця рекомендує Артема Чеха, Ганну Улюру, Олександра Михеда, Артема Чапая,
останню поетичну збірку Артура Дроня.
Для неї писання – це процес думання, бо і
кожного разу по-новому потрібно складати цілий світ, «мені хочеться абсолютно чогось нового і я вже інша … Головне,
завершити війну, яка є надзвичайно великим тригером. І нова література з`явиться…».
«Є добрі
письменники, які вміють добре писати. А ті письменники, які добре пишуть
постійно, тобто не одну книжку, а багато книжок підряд – то ці
письменники-професіонали. Така моя теорія. (Усміхається)».
«Є у мене
один гріх – терпіти не можу дурних людей. І хоч я розумію, що дурість – це річ
відносна, а моя нетерпимість більше говорить про мене, ніж про тих, кого я
вважаю дурним, але все одно не можу нічого з собою вдіяти і грішу.
«Я вірю,
що є люди, які будуть, як Кафка – відомі після смерті. Але переважна більшість
добрих книжок писана тоді, коли в людини є час. А також, коли в людини є за що
купити їжу чи вирушити в подорож».
«Я
щаслива людина. Мені завжди щастило на людей, які мені допомагали».
«Я не
пишу біографії і більше не робитиму цього. Тому що мене не цікавить правда,
реальність. Мене цікавить процес писання, а він ніяк не залежний від
реальності».
«…я
розумію, що є константні речі, які ніколи не будуть релевантними, тобто
відносними. Є демократичні цінності, права людини, і від них можна
відштовхуватися».
«Я
навчилася пишучи довіряти собі і своїй совісті, моральності чи естетичному
відчуттю: що є добрим, а що – ні. Іноді гарне і корисне входять у суперечність
– це правда, але тоді я віддаю перевагу гарному. Ось це, мабуть, моя відмінність
від людей, які не пишуть художньої прози».
Фото:
https://starylev.com.ua/news/tanya-malyarcuk-zdobula-premiyu-usedomer-literaturpreis-2022-za-roman-zabutya
https://life.pravda.com.ua/culture/2017/08/07/225746/
https://www.pravda.com.ua/rus/authors/4e02ffc2407db/
***
Малярчук,
Таня. Біографія випадкового чуда: роман / Т. Малярчук. – Харків: Клуб Сімейного
Дозвілля, 2012. – 238 с.
Малярчук,
Таня. Забуття: роман / Т. Малярчук. – Львів: Вид-во Старого Лева, 2016. – 256 с.
Малярчук,
Таня. За такі гріхи Бог ще подякує / Т. Малярчук; колажі Т. Малярчук. –
Чернівці: Меридіан Черновіц, 2020. – 136 с.: кольор. іл.
Немає коментарів:
Дописати коментар