Сторінки

понеділок, 8 липня 2024 р.

Досліджуємо край

Мальовані рушники в музейних та архівних збірках України:
регіональні художні особливості (продовження)
 

Традиційні візерункові схеми наслідують рушники Віри Павленко. Над кількома смугами вміщено розлогий «букет», у іншому творі – сюжетну композицію з жіночими постатями в традиційному місцевому вбранні в оточенні сплетених вінком «квіток» і кетягів калини (фото 1.).
Для орнаментики рушників Віри Павленко характерні виразні силуети, домінування відтінків червоного, зеленого та чорного кольорів.
Виразні авторські рушники с. Петриківка (нині – Дніпропетровської обл.) кінця 1930–х рр. зберігаються в Архівних наукових фондах рукописів і фонозаписів Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. Зокрема, виділяється мальований рушник майстрині Векли Кучеренко, випускниці петриківської школи декоративного малювання, на якому композиційний простір суцільно заповнює величний «вазон» з «лапатим листям», обрамлений стрічковим візерунком («Занавіски, рушники», 1930-1939).
Особливою легкістю ескізної манери виконання, свіжістю барв «букета» півоній над візерунковою смугою вирізняється малювання Ярини Пилипенко на паперовому рушнику («Занавіски, рушники», 1930–1939) (фото 2).

 


Яскраві квіткові акценти доповнено тендітними стеблами, пуп’янками та листям.

 

Далі буде.

 

Наталя Студенець,

канд. мистецтвознавства, ст. наук. співробітник Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського НАН України

 

Фото 1: Віра Павленко. Мальовані рушники. 1980-і. Папір, гуаш, витинання.
 
Фото 2. Ярина Пилипенко. Мальований рушник. с. Петриківка Дніпропетровської обл. 1930-ті. Папір, анілінові барвники, витинання.
 
Джерело: Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну.– 2020.– Том 3.– № 2.



Більше про бібліотеку тут

            Ми в соціальних мережах: Facebook Twitter

            Замовити книги можна тут


 

Немає коментарів:

Дописати коментар