Сторінки

пʼятниця, 5 липня 2024 р.

Досліджуємо край

Мальовані рушники в музейних та архівних збірках України:
регіональні художні особливості (продовження)

 


В одному з мальованих рушників Тетяни Пати кінця 1920-х років розлогий, гіллястий «вазон» з типовими петриківськими квітками – «цибульками» розміщено над орнаментальними стрічками, створеними на основі хвилястих ліній та їх комбінацій (НМУНДМ) (див. фото 1). В іншому – тендітний «вазон» з вертикальною домінантою побудови й вигнутими гілками, у виразному обрамленні яскравих квітів, заповнює увесь простір на кінцях рушника (НМУНДМ, ДР–1021). Малюванням декоровано і фігурно вирізані фестони рушників.

Декілька цікавих паперових рушників 1958 р. з с. Родниківка Черкаської області зберігаються у Музеї етнографії та художнього промислу Інституту народознавства НАН України. В їхньому оздобленні також переважають зображення на кінцях, нанесені за допомогою різноманітних трафаретів і штампів яскравими інтенсивними фарбами. Характерні стрічкові схеми з фітоморфних («квітки», «вінки», «галузки», «виноград») та орнітоморфних («птахи», «ластівки») мотивів (МЕХП ІН НАНУ, ЕП 65329, ЕП 65330). Виокремлюються два рушника, декоровані концентричними композиціями, із замкненими квітковими «вінками», образами півня (МЕХП ІН НАНУ, ЕП 65332), в іншому – двох ластівок одна над другою (МЕХП ІН НАНУ, ЕП 65331, фото 2).
У трактуванні графічних, виразних за силуетом мотивів, відчутний певний відхід від традиційної площинної орнаментики, реалістичність відтворення природних рослинних прототипів з прорисами пелюсток та натяком на тривимірний об’єм.
Низка авторських мальованих рушників, створених за зразками творів Катеринославщини першої третини ХХ ст., зберігається у фондах Національного музею народної архітектури і побуту України. Композиції декількох рушників Ганни Ісаєвої наслідують узвичаєні структури з трьох поперечних смуг, у найширшій з яких – «букет» або «букет» в оточенні пари птахів, у вужчих – подібні менші мотиви. У фондах НМНАПУ можна бачити різноманітні варіації цих орнаментальних і колористичних рішень (НМНАПУ, Ж-2054, Ж-2055, ГРР-899).


Далі буде.

 

Наталя Студенець,

канд. мистецтвознавства, ст. наук. співробітник Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського НАН України

 

Фото 1: Тетяна Пата. Мальований рушник. 1929–1930. Папір, анілінові барвники, трафарет, витинання.
 
Фото 2. Мальований рушник. с. Родниківка Черкаської обл. 1958. Папір, анілінові барвники, трафарет, витинання.
 
Джерело: Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну.– 2020.– Том 3.– № 2.




Більше про бібліотеку тут

            Ми в соціальних мережах: Facebook Twitter

            Замовити книги можна тут




Немає коментарів:

Дописати коментар