Вацлав Ніжинський.
Останній Tour en l’air (продовження)
Отже, у вісімнадцять він опинився в трупі знаменитого театру та швидко став прем`єром. Його партнерками вважали за честь бути прими-балерини absoluta – Матільда Кшесинська, Ольга Преображенська, Анна Павлова, Тамара Карсавіна. Вимоглива та манерна петербурзька публіка «затамувала подих, коли на сцені з'являвся худорлявий, стрункий юнак. Він літав, ледве торкаючись землі, завмирав у повітрі і виконував найтехнічніші піруети без видимих зусиль. Дослідники будуть зазначати в ньому дивовижне поєднання пластичного стилю Жана Жоржа Новерра, незбагненних стрибків Огюста Вестриса, невагомості Марії Тальоні та вогню Марі Анн Камарго. Навіть Петіпа, який побачив чимало великих танцівників, не втомлювався дивуватися, що у одному артисті може бути сконцентровано стільки талантів. Ніжинського стали називати «північним Вестрисом». Через кілька років під час гастролей трупи Сергія Дягілєва у Парижі Рональді Жан подарує Вацлаву автограф Вестріса. З
Він стає взірцем і пролонгатором моди, бо деталі його костюму стають натхненням для кутюр`є. «Картьє миттєво відреагував на цікаву знахідку щодо намиста Бенуа, створеного для Ніжинського і наступні два сезони вельможні пані Парижа та Лондона носили на шиї чорну муарову стрічку з діамантами і перлинами «а-ля Арміда». Тремлет, відомий у Лондоні та Парижі модельєр чоловічих сорочок, шив їх Вацлаву для танців за спеціальною викрійкою з тонкого пастельних тонів крепдешина; у Ніжинського зберігалися також сотні пар балетних туфель, зроблених саме для нього на замовлення. Після прем'єри «Синього бога» Кокто, один із авторів лібретто, подарував Ніжинському золотий олівець із сапфіром, який Вацлав завжди носив із собою. Він мав справжню пристрасть до цього каменя, і Сергій Павлович, знаючи це, при кожному приїзді до Парижа дарував йому сапфіровий перстень від Картьє. Вважалося, що Ніжинський має найкрасивіші сапфіри, і незабаром його навіть стали називати сапфіровим королем».
Усю цю розкіш та можливості Ніжинський сприйматиме без усілякої екзальтації. Коли через кілька років на кордоні загубляться валізи з хутрами та коштовними прикрасами дружини, він переконливо пояснить стурбованій жінці про по-справжньому головне та другорядне в житті.
У Маріїнці Ніжинський зайнятий у балетах Михайла Фокіна «Павільйон Арміди» (Білий раб, 1907), «Єгипетські ночі» (Раб, 1908), «Шопеніана» (1908).
24 січня 1911 року на виставу «Жизель» до Імператорського Маріїнського театру з'їхався весь Петербург, була й імператриця Марія Федорівна. У головних партіях Вацлав Ніжинський і Тамара Карсавіна. Вацлаву лише двадцять, але він уже прем`єр. Головне диво – його неймовірні стрибки. Це були справжні польоти, долаючи в повітрі півсцени, він ніби зависав у височині і приземлявся з фантастичною затримкою, подібно до граціозної кішки. «Нічого загадкового, – казав Вацлав. – Треба лише злетіти, завмерти, а потім спуститися».
Усе життя він буде доводити, що є не лише генієм неповторних стрибків, але лишиться в історії хореографії, перш за все, яскравим прикладом підкорювача повітряної стихії. Через шість років, коли на гастролях в Америці він вивихне ногу, американський лікар зробить рентгенівський знімок і буде вражений унікальністю будови його стопи. Вона являтиме щось середнє між стопою людини та птаха. Легендарний стрибок Ніжинського досі приваблює хореографів і балетмейстерів. Французькі фахівці з малюнків і фотографій, що збереглися, за спогадами, за допомогою сучасних комп'ютерів, намагаються відтворити біомеханіку рухів і розгадати загадку польоту Ніжинського.
«Він буквально ширяв і на секунду навіть повисав у повітрі, – читаємо в Ромоли. – Неймовірна здатність… «літати» заворожувала глядачів, а його еntre-chat dix (антраша-перехрещення ніг у повітрі) здавалися справді дивом. Ніхто не робив більше шести антраше, лише в окремих випадках – вісім. Ніжинський міг це зробити десять разів поспіль. Відстань від авансцени до задника Вацлав покривав одним стрибком, не зупинявся ні на хвилину, навіть у паузах ніби повторюючи попереднє па; всі його рухи зливались в одне чарівне ціле». Для нього танець мав бути природним, як дихання, де один вдих слідує за іншим.
Того ж січневого дня трапиться скандал ніби через занадто сміливий костюм Ніжинського, до якого аж ніяк не була причетна царська родина, хоча багато дослідників висловлювали саме таку думку. Пізніше Марія Федорівна підтвердить, що ніяких розпоряджень щодо звільнення артиста вона не надавала, як і про те, що він «недостатньо одягнений». Більш того, зазначала, що пишається тим, що є такі танцівники.
Але скандал стався. Бакст, Бенуа, всі друзі Ніжинського встали на його бік. Дягілєв, який розумів, що це, в тому числі, підступні дії з боку дирекції Імператорських театрів, яка заздрила його діяльності та успіхам, переконав Ніжинського, розсердженого безглуздістю ситуації, повідомити про своє звільнення з театру. Ніжинський прислухається та зробить це на емоціях до того, як будуть вжиті офіційні дії. До того ж, вони спільно обговорили та Дягілєв твердо пообіцяв створити окрему трупу, де могли б вільно здійснюватися всі їхні задуми. Вацлав погодився залишити Маріїнку.
«Театр завмер приголомшений. Ніжинський з відзнакою закінчив Балетне училище, став провідним солістом, і, здавалось, довічним членом маріїнської трупи. Його відхід з театру здавався неможливим. Чутки про плани Дягілєва щодо нової трупи теж дійшли до адміністрації театру, Вацлаву запропонували найвищу зарплатню, навіть вищу, ніж у Шаляпіна, особливі привілеї у закордонних гастролях, участь у виставах на власний вибір. Для танцівника це було нечуваним, але Дягілєв переконав Ніжинського від усіх пропозицій відмовитись».
Це рішення стане точкою відліку до найвідданішого кохання, найлютішої помсти, безжальної хвороби та того найостаннішого стрибка, що зрівняє його з польотною свободою неба назавжди.
Далі буде.
Олена Ємельянова
Фото:
https://bialczynski.pl/wielcy-polacy/waclaw-nizynski-1889-1950/
https://whulewicz.org/ireneusz-st-bruski/
https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3165726-bronislava-nizinska-1-bez-ruhu-tanec-mertvij.html
https://podsluchaj.wordpress.com/2016/07/01/nizynski-bog-seksu/
Джерела:
Кокто, Жан.
Портреты-воспоминания: эссе / Ж. Кокто ; пер., сост., авт. предисл. В. Кадышев,
пер. Н. Мавлевич. – М.: Известия, 1985. – 159 с.: портр., ил. – (Библиотека
журнала "Иностранная литература"). – Рисунки Жана Кокто.
Красовская,
Вера Михайловна. Нижинский / В.М. Красовская. – Л.: Искусство, 1974. – 208 с.:
ил.
Більше про бібліотеку тут
Немає коментарів:
Дописати коментар