Сторінки

пʼятниця, 3 травня 2024 р.

Вулиці нашого міста

Іван Акінфієв.
 Геній природознавства

 

Сьогодні ми поговоримо про вулицю, названу на честь  Івана Акінфієва.
Іван Якович Акінфієв – відомий ботанік, географ, флорист, дослідник південно-східної України. У 2015 році його ім'я з'явилося на карті нашого міста. Вулиця у нагірному районі, де жив учений, названаа його іменем (колишня вулиця Фучика).
Іван Акінфієв прожив цікаве, насичене численними подіями і звершеннями життя. Майже все воно було пов’язане з Катеринославом (нині м. Дніпро).
Народився 29 травня 1851 р. Батько майбутнього вченого був дияконом.
Після закінчення семінарії у 1874 р. у 23 роки Іван Акінфієв відмовляється від діяльності церковнослужителя, вирушає до Одеси і подає документи до Новоросійського університету. Прибув він до Одеси без коштів на існування, хворів під час навчання, довгий час перебував лише на половинній стипендії, але вчився з великим бажанням. Серед його вчителів був Ілля Мечников та інші всесвітньо відомі вчені.
У 1880 р. І.Я. Акінфієв з’являється у Катеринославі й обіймає посаду викладача природничої історії та хімії Катеринославського реального училища, в якому прослужить майже 25 років. Тут він виріс у видатного дослідника флори Південно-східної України і набув слави одного з кращих педагогів із природознавства. Це була людина, що безмежно любила природу і дітей, плідно поєднувала наукову, громадську та педагогічну працю.

Починаючи з 1880 р., І.Я. Акінфієв одночасно присвячує свій вільний час вивченню флори та клімату краю. Однією з перших робіт, що вийшла у Катеринославі, була «Таблицы для определения семейств цветковых растений Европейской России». Видання було розраховане на початківців ботанічних досліджень. У цьому ж році в «Записках Новороссийского общества естествоиспытателей» була опублікована велика праця І.Я. Акінфієва «Очерки флоры г. Екатеринослава», в якій уперше надавалась можливість ознайомитися з флорою нашого міста та його околиць. Автор спробував проаналізувати залежність рослинності від характеру місцевості і ґрунтів, кліматичних умов тощо. Всього в праці І.Я. Акінфієва представлені 864 види та 140 різновидів катеринославської флори. Дуже цікаві відомості про застосування рослин для технічних цілей, у приготуванні їжі, в медицині.

Крім того, на підставі десятирічних спостережень над рослинами всіх околиць Катеринослава Іван Акінфієв створив «Квітковий календар» для нашого міста. Також він зібрав гербарій усіх місцевих рослин, і гербарій цей ще й досі зберігається в ДНУ ім. Олеся Гончара..
Особливу пам'ять про свого вчителя залишив Федір Олексієнко, назвавши в його честь одну з рідкісних і красивих рослин – пижмо Акінфієва (Pyrethrum Akinfiewii Alexeenko.)
19 вересня 2008 року було відкрито пам'ятну дошку на будинку, який Іван Акінфієв придбав у 1911 році та де провів останні роки свого життя. Сучасна адреса – вулиця Івана Акінфієва, 17.
 
Джерела:
Акинфиев И.Я. Лекции по истории земной коры читанные в пользу Екатеринославской Комиссии народных чтений в декабре 1894 г. / И.Я. Акинфиев, 1895. – 12 с.
Акинфиев И.Я. Природа Екатеринослава и юга России: Биологические сведения. Ч. 1 Сад Потемкина весною. С планом сада и многими рисунками / И.Я. Акинфиев, 1902. – 91 с.
Акинфиев И.Я. Растительность Екатеринослава в конце первого столетия его существования [Электронный ресурс]: в 2-х ч. / И.Я. Акинфиев, 2014 эл. опт. Диск.
Савчук В.С. Акінфієв Іван Якович (1851–1919) // Діячі державної влади та самоврядування Дніпропетровської області: історичні нариси: у 2-х томах. – Дніпропетровськ: Арт-Прес, 2009;Т. 1; С. 398–402.
 
Савчук В.С. І.Я. Акінфієв та його дослідження з впливу урбаністичних процесів на навколишнє середовище // Придніпров'я: історико-краєзнавчі дослідження: зб. наук. праць. – Дніпропетровськ: НГУ, 2010. – Вип. 8. С. 214–219.
Савчук В.С. Іван Якович Акінфієв: віхи педагогічної діяльності // Моє Придніпров'я: Календар пам'ятних дат Дніпропетровської області на 2011 рік - І півріччя: бібліограф. покажчик / упоряд. І. Голуб. – Дніпропетровськ: ДОУНБ, 2010. С. 158–160.
***
Сибирьова Є. Квітковий календар Катеринославщини [Електроний ресурс]. – Режим доступу:  https://www.dnipro.libr.dp.ua/kvitkoviy_kalendar_botanika_flora



Подкаст за  посиланням https://www.youtube.com/watch?v=YpzEny5EeX0&t=30s



Більше про бібліотеку тут

            Ми в соціальних мережах: Facebook Twitter

            Замовити книги можна тут




 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар