Луї Армстронг: «Для джазового музиканта
дуже важлива пам'ять про минуле»
З чого
складається наша пам'ять? З яких барв, відчуттів, емоцій? Якими нас згадуватимуть,
якщо взагалі згадуватимуть.
Володар
неповторних голосу, звуку труби, посмішки.
Не
лише його музика, а й сама особистість зачаровували. Щирий, з душею навстіж. Скромний. Суперечливий.
Активно та відкрито не сприймав конкурентів, хоча іноді й визнавав їхні
здібності. Обожнював аплодисменти. Навіть коли став знаменитим, його вважали
людиною боязкою та нерішучою, бо не припиняв звертався за порадами з питань,
які міг чудово вирішити самостійно. «Але коли виходив на сцену і починав
хорус за хорусом виконувати пристрасну, як ракета мелодію, що рветься в небо, відкривалась
така впевненість, що багатотисячна аудиторія переставала помічати інших
музикантів», – зазначав американський джазовий критик і біограф Армстронга Джеймс
Лінкольн Колліер.
Луї рухався
сходинками долі вдячно та віддано. Так, його артистична кар'єра розвивалася
ривками, але він ніколи не зраджував обраному шляху. «Можливо, тому і
лишався на самоті, особливо в періоди крутих поворотних змін, що відбувалися в
джазі (поява бопа, модального джазу, джаз-року тощо)». Самота ця споріднена
з недосяжною нікому, підкореною ним вершиною, спускатися з якої він категорично
не вважав за потрібне.
Френк
Синатра в присутності прижиттєвої легенди почувався скромніше за скромного та
справедливо вважав, що Луї мав майстерність справжнього артиста, силу демона та
серце лева.
І в мить
слави, і в мить негараздів.
Він ніколи
не змінював собі, назавжди лишаючись природнім Нью-Орлеанським хлопчиною, в
якого в дитинстві було одночасно не більше трьох чи чотирьох предметів одягу та
який узимку та влітку бігав босоніж. Підставляти маківку сонцю та дощу, торкатися
оголеними п'ятами планети – привілей поцілованих Богом.
Він не
переймався навіть точною датою свого народження, позначив її на власний розсуд,
а саме – 4 липня 1900 року, обравши День
Незалежності США. Вже після його смерті було знайдено запис про хрещення, де
вказано термін роком пізніше. До того ж, дослідники з'ясують, що в 1918
Армстронг був зареєстрований як призовник. Заповнюючи формуляр, чиновник
спочатку позначив дату народження 4 липня 18… Потім поверх вісімки поставив
дев'ятку й вийшло 1900. Можливо, просто помилився, але швидше за все, за
зрозумілих обставин, Луї тоді свідомо скорегував собі вік. Все це змушує
думати, що насправді він з'явився на світ саме в 1898-му.
Як
зазначав, «біографія зірок пишеться не для того, щоб виявилася істина».
Це цілковито про нього. Дослідникам доведеться чимало потрудитися, щоб скласти
пазли його справжнього строкатого життя. Тому спиратися на спогади Армстронга не
завжди доречно та вдячно, хоча Луї вирізнявся набагато більшою відвертістю, ніж
інші знаменитості. Разом із тим, він мав глибоко укорінену звичку нікого не
ображати й тому багато про що замовчував. А, можливо, просто відсікав первинне
від зайвого.
Так чи
інакше та ж історія стосується його імені, бо якщо послухати архівні записи, що
зберігаються в Louis Armstrong House Museum (м. Нью-Йорк, США), почуємо, що він
промовляв його як «Льюїс», так саме, як у записі всесвітньо відомого треку «Hello,
Dolli!».
Серія
наших блогових публікацій не намагатиметься охопити все об'ємне життя генія,
тим більше в повному контексті історії джазової музики. Спробуємо пунктирно
позначити головні витокові речі так званого «дочикагського періоду», що й
зробили Луї Армстронга неповторною легендою музики із силою демона та
серцем лева. Сформували особистість, яка мала пам'ять на почуття в усіх
подробицях, що яскраво підсвітлювали та просочували його легендарну музику.
Саме
завдяки цій дорогоцінній пам'яті Сачмо, ми про нього й згадуємо.
Олена Ємельянова
Далі буде.
Фото https://64parishes.org/entry/louis-armstrong-adaptation
Джерела:
В мире музыки: кн. для чтения на англ. яз.
Учеб. пособие для музык. вузов и вузов искусств / Сост Е.П. Прошкина.– М.:
Высшая школа, 1991.– 141 с.
Великие люди джаза / под ред. К. Мошкова.–
СПб.; м.; Краснодар: Лань – Планета музыки, 2009.– 736 с.– (Мир культуры, истории,
философии).
Коллиер Д.Л. Становление джаза: популярный
исторический очерк / Дж. Л. Коллиер; пер. с англ.; предисл. и общ. ред. А.
Медведева.– М.: Радуга, 1984.– 389 с.
Коллиер Д.Л. Луи Армстронг. Американский
гений. Пер. с англ. / [Предисл. А.В. Медведева]. – М.: Радуга, 1987.– 421,
[1] с.: ил.
Tanner Paul O.W. et al. Jazz: монография /
Tanner Paul O.W., Megill David W., Gerow Maurice.– 7th ed.– USA : WCB, 1992.
Tanner Paul O. W. Jazz: сборник научных трудов
/ Paul Tanner.– 9 th. ed.– Boston:
McGraw-Hill Colledge, 2001.– 388 p. + 1 CD-ROM.
Пономарев В.М. На обратной стороне звука /
В.М. Пономарев.– М.: Аграф, 2003.– 252 с., [16] л. ил.– (Волшебная флейта.
Исповедь звезды).
Цалер И.В. Великие джазовые музыканты. 100
историй о музыке, покорившей мир: сборник биографической информации / И.В.
Цалер.– М.: ЦЕНТРПОЛИГРАФ, 2011.– 479 с.
***
https://books.google.com.ua/books?id=7iznCwAAQBAJ&pg=PR9&hl=ru&source=gbs_selected_pages&cad=1#v=onepage&q&f=false
https://archive.org/details/satchmomylifeinn001956mbp/page/n17/mode/2up
https://talentscollection.com/uk/materials/show/luji-armstrong---legenda-svitovoji-dzhazovoji-sceni
https://www.thoughtco.com/louis-armstrong-1779822
https://www.grammy.com/news/louis-armstrongs-what-wonderful-world-still-poignant-50
https://www.europosters.com.ua/art-photo/louis-armstrong-v180304
https://thecircle.de/en/collections/louis-armstrong
https://www.mediastorehouse.co.uk/mary-evans-prints-online/new-images-july-2023/louis-armstrong-daniel-1901-1971-nicknamed-32220872.html
https://talentscollection.com/uk/materials/show/luji-armstrong---legenda-svitovoji-dzhazovoji-sceni
https://www.npr.org/2007/08/08/12484983/louis-armstrong-the-man-and-his-music-part-2
https://www.louisarmstronghouse.org/biography/
https://64parishes.org/entry/louis-armstrong-adaptation
https://www.world.gazetesanat.com/biography-of-louis-armstrong/
https://www.blackmusicproject.com/artists/louis-armstrong
https://www.blackmusicproject.com/artists/louis-armstrong
Більше про бібліотеку тут
Немає коментарів:
Дописати коментар