Сторінки

пʼятницю, 20 грудня 2019 р.

На долоні історії

«Я з серця взяв його». Історія створення найвеличнішого роману Федора Достоєвського «Біси»

«Мене називають психологом, - неправда, я лише реаліст у вищому сенсі, тобто зображаю всі глибини душі людської»
Федір Достоєвський

(продовження)

Дружина письменника згадувала, що нова тема для роману виникла внаслідок приїзду до них з Дрездену її брата. Його запросив сам Федір Михайлович, який побоювався, що той може взяти участь в політичних заворушеннях. На думку Ганни Григорівни, задум твору виник у її чоловіка після бесіди про побут і настрої студентського світу.
Отже, твір, який повинен був до кінця літа побачити світ, потрапив до редакції лише через два місяці від покладеного строку. І то, лише перша його частина.
З листа Достоєвського до редакції, жовтень 1870 рік:
«Маю честь при цьому доставити в вельмишановну редакцію початок мого роману "Біси". Я дуже запізнився проти обіцяного мною терміну ... ... Уклінно прошу вельмишановну редакцію переглянути французькі фрази в романі. Мені здається, що немає помилок, але я можу помилятися ... ... у мене в одному місці є вислів: "Ми одягали лаврові вінки на вошиві голови". Заради бога, благаю: не викреслюйте слово вошиві. І взагалі прошу великої поблажливості до мого роману ...».
Твір, над яким він працював тягнув і одночасно відвертав письменника від себе. У листі до Аполлона Миколайовича Майкова автор зізнається, що «... Робота, яку я затягнув, є тільки початок роману в «Русский вестник», і принаймні півроку ще буду писати його день і ніч, так що вже він мені заздалегідь спротивився. Є, зрозуміло, в ньому дещо, що тягне мене писати його; але взагалі - немає нічого в світі для мене противніше літературної роботи, тобто власне писання романів і повістей- ось до чого я дійшов... Без будь-якого сумніву, я напишу погано; будучи більше поетом, ніж художником, я вічно брав теми не по силам собі. І тому зіпсую, це напевно. Тема дуже сильна. Але так як ще ніхто, з усіх критиків, що судили про мене, не відмовляв мені в деякому таланті, то, ймовірно, і в цьому довгому романі будуть місця непогані ... "
Весь сенс разючих по відвертості слів Достоєвського з «Щоденника письменника» за 1873 рік про те, що він міг би стати нечаєвцем у роки своєї юності, став зрозумілий тільки після смерті Федора Михайловича з розповіді його друга - поета Аполлона Майкова. Виявляється, щоб підготувати народ до повстання, петрашевці Федір Достоєвський, Павло Філіппов, Микола Спішно, Микола Мордвинов, Володимир Мілютін, Микола Момбеллі і Микола Григор'єв вирішили завести таємну друкарню і вибрати комітет з п'яти членів для безпосереднього керівництва, причому для дотримання таємниці «має включити в одному з параграфів прийому загрозу покарання смертю за зраду; загроза буде ще більш скріплювати таємницю, забезпечуючи її ».
Тож не дивно, що «Нечаєвська» тема була близька письменникові і він не міг не написати про це.
Далі буде.


https://www.fedordostoevsky.ru/works/lifetime/demons/

http://trassa.narod.ru/lekzia/dostoevsky/besy.htm

Бачинин, Владислав Аркадьевич.  Теология, социология и антропология литературы. (Вокруг Достоевского) [Текст] / В. А. Бачинин ; Ассоц. "Духовное возрождение", "ДУХ і ЛІТЕРА", Донец. христиан. ун-т. - К. : ДУХ і ЛІТЕРА, 2012. - 393 с. - (Теология).

Иванчикова, Евгения Анатольевна. Синтаксис художественной прозы Достоевского [Текст] / Е. А. Иванчикова. - 2-е изд. - М. : Либроком, 2010. - 288 с.

Гончарова, Нина Георгиевна. Ф. М. Достоевский в зеркалах графики и критики (1848-1998) [Текст] / Н. Г. Гончарова. - М. : Совпадение, 2005. - 512 с. : ил.



Більше про бібліотеку тут
Ми в соціальних мережах: Facebook Twitter
Замовити книги можна тут

Немає коментарів:

Дописати коментар