Сторінки

середу, 23 січня 2019 р.

Обличчя ріднокраю

Піонер  українського  кіно 
Данило Сахненко
(продовження)


Хронікер  фірми  «Пате»


Кінозйомки проводилися без глядачів. Першою була зафільмована «Наймичка». Виконавцями головних ролей у цих фільмах стали корифеї українського театру Миколи Садовського. Сам Садовський виконував роль Цокуля, Любов Лінницька грала наймичку Христину, Іван Мар’яненко — Панаса, Северин Паньківський — діда мельника, Марко Петляшенко — гусара і Г. Колесников — Рухлю.
Слідом за «Наймичкою» було знято «Наталку Полтавку». Роль Наталки виконувала геніальна українська актриса Марія Заньковецька, возного — Ф. Левицький, виборного — Микола Садовський, в інших ролях виступили Іван Мар’яненко, Ганна Борисоглібська, Семен Бутовський та інші. (Трало И. Летопись двух веков // Днепр вечерний.–  1976.– 26 февраля).
Картини «Наймичка» і «Наталка Полтавка» були випущені в листопаді 1911 року кіноконторою «Художество» в Катеринославі. Їх зараховують до найціннішого набутку українського дореволюційного кінематографу. Зокрема, історик українського кіно О. Шимон називає ці фільми найціннішим досягненням української дореволюційної кінематографії, що містили в собі елементи справжнього мистецтва. (Шимон О. Сторінки з історії кіно на Україні.– К.: Мистецтво, 1961. —  С. 45).
На думку кандидата мистецтвознавства Степана Дубенка «соціальні мотиви, реально відтворені побут і звичаї народу, майстерна гра акторського колективу, образна структура, високопрофесіональні зйомки Д. Сахненка — все це забезпечило значний успіх “Наталки Полтавки”, яка, за свідченням преси, ще довго не сходила з екранів навіть після 1917 року. Цей фільм, поряд з іншими тогочасними картинами, став своєрідним мистецьким містком на дорозі від дореволюційних скромних спроб екранної інтерпретації літературного твору до високохудожніх зразків екранізацій пізніших років, до яких, зокрема, належить нове прочитання “Наталки Полтавки”, здійснене у 1938 році одним з ветеранів українського кіно І. Кавалерідзе». (Дубенко Степан. З чистих джерел // Новини кіноекрану.– 1969.–  № 9.–  С. 6)

Увагу Сахненка привернули й інші сюжети, присвячені українській історії, — 1912 року він створює фільм «Любов Андрія» за мотивами повісті «Тарас Бульба» Гоголя. (Ткаченко Марина. Перші продюсери України // Кіно-театр.– 2000.– № 2(28).–  С. 18). 

(Далі буде).

Микола Чабан
Чабан, М. Піонер українського кіно Данило Сахненко [Текст]/ Микола Чабан.– Дніпропетровськ: ДОУНБ, 2010. – 60 с. (Сер. «Кіномитці Придніпров’я»)



Більше про бібліотеку тут
Ми в соціальних мережах:  Facebook  Twitter

Немає коментарів:

Дописати коментар