Сторінки

пʼятницю, 12 квітня 2019 р.

На долоні історії

Михайло Булгаков. «Майстер і Маргарита»

«Будьте обережні зі своїми бажаннями – 
вони мають властивість збуватися…»

30 травня 1931 року  Булгаков пише листа, в якому намагається пояснити свій стан: "З кінця 1930 року я хворію на важку форму неврастенії з нападами страху і сердечної туги... У мені є задуми, але фізичних сил немає, умов, потрібних для виконання роботи, немає ніяких. Причина хвороби моєї мені чітко відома: на широкому полі словесності ... я був один-єдиний літературний вовк. Мені радили пофарбувати шкуру. Безглузда рада. Фарбований чи вовк, стрижений вовк, він все одно не схожий на пуделя. Зі мною вчинили, як з вовком, і кілька років гнали мене за правилами літературної садки в обгородженому дворі ... Причина моєї хвороби - багаторічна зацькованість, а потім мовчання ".
Через деякий час після того, як листи загинули у вогні, Михайло Опанасович повернувся до сюжету. Як пізніше він напише своєму другові, «В мене ... вселився біс. Уже ... тут, задихаючись в моїх комнатеньках, я став мазати сторінку за сторінкою наново той свій знищений три роки тому роман. Навіщо? Не знаю. Я тішу себе сам! Нехай впаде в Лету! »
Отже, повернення до задуму.
У романі з'являються нові герої: спочатку Маргарита, потім Майстер. Багато дослідників творчості Булгакова пов'язують появу образу Маргарити, а разом з нею й теми про велику і вічну любов, з одруженням письменника на Олені Сергіївні Шиловській. "Це була доля", - так пізніше скаже він про зустріч з нею.
До 1936 року, після напружених восьми років роботи над романом, Михайло Опанасович підготував повну чорнову редакцію. Але це ще не була остаточна версія. Булгаков продовжував вносити доповнення, зміни, міняв композицію, назви глав.
До 22-23 травня 1938-го наш герой повністю переписує роман із затвердженою послідовністю глав і починає диктувати його на машинку своїй дружині, Олені Сергіївні, вносячи по ходу стилістичні правки.
Його головним правилом стало «дописати раніше, ніж померти».
Михайло Опанасович працював над книгою навіть коли у нього почав падати зір і біль від гіпертонічного нефросклерозу міг зняти тільки морфій. За спогадами вдови письменника, в кінці життя він майже не говорив, але, як-то, вказав на рукописи «Майстра і Маргарити» і видавив із себе: «Щоб знали, щоб знали».

Меликянц, Георгий.  
Страсти по "Мастеру"(К истории публикации романа Михаила Булгакова) / Г. Меликянц // Культура. - 2003. - Ст. 14. - С. 14. 
https://sites.google.com/site/proektpolitrelit/home/istoria-sozdania-romana
https://obrazovaka.ru/sochinenie/master-i-margarita/istoriya-sozdaniya-romana.html
http://www.aif.ru/culture/classic/istoriya_odnoy_knigi_master_i_margarita





Більше про бібліотеку тут
Ми в соціальних мережах: Facebook Twitter
Замовити книги можна тут



Немає коментарів:

Дописати коментар