Сторінки

середу, 21 листопада 2018 р.

Обличчя ріднокраю

Піонер  українського  кіно Данило Сахненко (продовження)

Хто він, Данило Сахненко?
Про походження піонера українського кіно Данила Федоровича Сахненка відомо надто мало. Арнольд Кордюм називає його мандриківським хлопцем. (Мандриківка — передмістя Катеринослава, нині вона злилася з Дніпропетровськом. У Мандриківці 1820 року жив О. Пушкін під час свого південного заслання).
Оскільки Данила по батькові звали Федоровичем, ми звер-нули увагу на фельдшера Катеринославської класичної чоловічої гімназії Ф. Ф. Сахненка, який з 1878 р. служив там. І, як зазначено в книзі (1908 р.) з нагоди 100-річного ювілею гімназії, «продовжує службу», отже, працював там тридцять чи й більше років. Можливо, цей Ф. Ф. Сахненко був батьком Данила Федоровича Сахненка?.. Поки що це гіпотеза.

Біоскоп Зайлера і його доля 
Де знаходився «електробіоскоп Зайлера», у якому починав свою кар’єру Сахненко? Як свідчить путівник і каталог Південноросійської обласної виставки в Катеринославі (1910 р.), цей заклад був на розі Проспекту й Фабричної вулиці (нині Столярова). Тобто це приблизно там, де знаходиться відомий у місті кінотеатр «Родина», тільки на протилежному боці вул. Столярова. 
«Біоскоп Зайлера для любителів рухомої фотографії дає так багато цікавих картин всілякого роду: історичних, побутових, комічних та видовищних, що його відвідини доставляють велику втіху любителям, — писала 11 січня 1911 року катеринославська газета «Русская правда». — Деякі картини такі гарні, що їх можна дивитися не втомившись по декілька разів. Ставлять часом в один сеанс по дві. А часом і по три історичних картини, що пов’язано з великими грошовими витратами. Так, наприклад, ставили «Антоніо Фоскаріні, улюбленця сатрапа», і балет-жарт, дитячий каприз з часів Людовика XV. Всі три картини історичні. Завдяки чисто німецькій акуратності і добросовісному ставленню до публіки, антракти скорочені до мінімуму. Цікавий вибір картин стає цілком зрозумілий, оскільки на чолі цієї справи стоїть п. Гензель, людина інтелігентна, яка раніш була співробітником німецьких газет. Побажаємо йому і надалі пов-ного успіху в справах. Біоскоп відвідує дуже багато публіки, тим більш, що за ціною він доступніший інших кінематографів».
«Електробіоскоп Зайлера в Катеринославі — перший у місті за часом виникнення і за обладнанням електробіоскоп», як зазначалося в рекламі 1912 року. «Власний будинок заново комфортабельно обладнаний. Безпечний у пожежному відношенні (це не завадило того ж року статися в ньому пожежі, але ж горів і кінотеатр «Родина»!). Добре вентильоване. Через кожні три дні нова зміна картин. Все, що являє науковий і громадський інтерес, і з’являється за кордоном, одразу демонструється в електробіоскопі Зайлера, який не зупиняється при виписуванні новинок ні перед якими коштами. Ціни місцям загальнодоступні».
Серед видових картин, знятих у нашій губернії і показаних у біоскопі Зайлера, нашу увагу привернуло таке повідомлення. 1-3 березня 1911 р. у третьому відділенні демонструвалася картина «Металургійні заводи Донецького басейну» (знімки з натури). («Русская правда», 1 березня 1911).

Далі буде.
Микола Чабан

Чабан М. Піонер українського кіно Данило Сахненко [Текст]/ Микола Чабан.– Дніпропетровськ: ДОУНБ, 2010. – 60 с. (Сер. «Кіномитці Придніпров’я»)



 Більше про бібліотеку тут
 Ми в соціальних мережах:  Facebook  Twitter

Немає коментарів:

Дописати коментар