Сторінки

середу, 26 серпня 2015 р.

Різні користувачі – різні потреби


Концептуальна програма  Model Programme for Public Libraries, фінансована Датським управлінням культури, розробляє нові ідеї для бібліотек майбутнього, шукає і описує успішні приклади бібліотечної роботи та збирає корисну інформацію для бібліотечної спільноти. Пропонуємо вам нову інформацію від датчан про те, як класифікувати відвідувачів бібліотеки і що потрібно кожній категорії читачів.

Бібліотека – це місце пошуку натхнення, матеріалів для навчання та самих різних видів занять. Але насамперед, незалежно від того, для чого вона використовується, бібліотека також повинна бути приємним місцем, де людям подобається проводити час. Дуже важливо дати зрозуміти відвідувачам, будь то відвідувачі-одинаки, невеликі або великі групи, що їм варто проводити в бібліотеці більше часу. Для цього потрібно надати їм місця для роботи з урахуванням їх різних потреб і занять. Потрібно створити серед книжкових полиць затишні куточки з гарним освітленням і комфортною атмосферою, де хотілось би затриматися. Бібліотека повинна бути безпечним місцем, тихим і спокійним, де відвідувачі відчувають себе як вдома, де міська метушня не відволікає від справ. Бібліотека дає можливість бути пасивною або активною частиною спільноти у її взаємодіях з відвідувачами. У зв'язку з цим, можна виділити кілька типв відвідувачів бібліотеки в залежності від їх потреб та поведінки.

Одинак. Зазвичай приходить в бібліотеку надовго. Від бібліотеки очікує тиші і комфорту, а від бібліотечного фонду – глибини і різнобічності. Такому користувачеві потрібні м'які крісла у тихій зоні, щоб розслабитися та почитати, або послухати книги чи музику. Гарним бонусом будуть їжа і напої, але тиша і зручність важливіше, ніж близькість кафе.

Студент. Обирає бібліотеку в якості альтернативи університетові або гуртожитку. Студенту потрібні стілець і стіл, відповідний для роботи за комп'ютером. Тривалість перебування в бібліотеці варіюється. Потреба в тиші і спокої також варіюється. Деякі воліють працювати у галасливих залах, а інші – у затишних куточках. Бонус – доступ до комп'ютерів, підключеним до інтернету. Школярам і студентам молодших курсів може знадобитися допомога бібліотекаря.

Читацький гурток. Невелика група, яка збирається у бібліотеці, щоб обговорювати книги. Їм знадобиться великий стіл і 4-6 стільців, а також можливість неголосно розмовляти і при необхідності пересувати меблі. Потреба в тиші і спокої варіюється. Часто такі невеликі групи збираються поруч із «центральною площею» у бібліотеці. Інші воліють знайти тиху зону, можливо ближче до матеріалів на цікаву для них тему.

Велика група. Більш ніж 5 осіб, які проводять зустрічі у бібліотеці. Їм краще збиратися в окремій кімнаті за зачиненими дверима, щоб не заважати іншим відвідувачам. У кімнаті має бути стіл для переговорів, комп'ютери, проектор і, можливо, інтерактивна дошка. Крім того, такий групі може знадобитися маленька кухня або кавовий автомат.
Зрозуміло, завдання бібліотеки зводиться до того, щоб надати приміщення та обладнання, яке відповідає побажанням, потребам і поведінці кожної категорії відвідувачів. Для кожної категорії необхідно також виробити свою стратегію комунікації та маркетингу, а значить, дуже важливо стежити за змінами в потребах читачів. І, звичайно, найголовніше – продумати, які матеріали, послуги та заходи пропонувати різним групам користувачів.
Отже, долучимося до  датського досвіду, переробимо його на свій лад, пристосуємося до різнорідних потреб користувача та  будемо працювати на підвищення якості бібліотечного обслуговування. 




Більше про бібіотеку тут
Ми в соціальних мережах: Vkontakte Facebook Twitter

Немає коментарів:

Дописати коментар