«Японська література – ескізи східної душі»
Японська література, як тінь, що вислизає. Зрозуміти її до кінця неможливо, якщо недоторкнешься своєю душею, до японської душі. Лише в цьому випадку можливо відчути справжні вібрації цього східного феномену. Але серце для цього потрібно мати особливе :)
Класичній японській літературі понад тисячу років. Вона народилася у восьмому віці існувала до другої половини 19 століття, а коли в Японії впав феодальний лад, вийшла на світову арену.
Протягом цього часу література країни висхідного сонця не залишалася однорідною, змінювалася кількісно і якісно, чуйно відображаючи зміни, що відбувалися у житті держави.
У порівнянні з великими стародавніми цивілізаціями Азії - Індією, Китаєм, Іраном, Японія молода країна, її державність сформувалася не раніше 6-7 століть. Отже, культура на японських островах розвивалася під впливом материкових духовних цінностей, а посередниками в освоєнні цього багатства стали найближчі сусіди Японії - корейці. Вони першими навчили японців грамоті, саме від них японці взяли китайську писемність. В кінці 405 року вчений кореєць Вані познайомив японців з сусасно. Однак, китайська азбука була зовсім чужою для мови японської і тільки коли у 8 столітті була винайдена японська складова азбуки – кана (хірагана, катакана) і наприкінці дев'ятого століття нарешті створена фонетична абетка, здатна гнучко і точно передавати всі нюанси рідної мови, тоді і почала швидко і плідно розвиватися національна література.
Від тих давніх часів збереглися прекрасні твори, хоча за довгі століття багато безповоротно загинуло у вогні пожеж, стихійних лих, в нескінченних феодальних міжусобиці. Але і того, що збереглося, досить, щоб судити про неповторну оригінальність і високу художньому досконалість ранньої японської літератури.
У всіх народів першим і величним пам'ятником національної літератури є поезія. Ще задовго до знайомства з китайською культурою з'явилися в Японіїі чарівні народні перекази і вже у 4 столітті звучали вони в палацових покоях, як ліричні танки.
Японські вірші довірливі і сповнені потаємного сенсу. Танка (три рядки) і хоку (чотири) розташовують до мовчання,здається, що сказане вголос слово порушить викликане віршами настрій. У вхід в японське житло ви почуєте легкий передзвін захитаного вітром дзвіночка, який висить на карнизі будинку або на гілці дерева і як би запрошує підійти і прочитати, написане на прикріпленій до нього паперовій смужці танка або хокку.
Любов до поезії і пісні виникла в ті далекі часи, коли літератури як такої ще не було. «Клімат, образ правління, віра, дають кожному народу особливу фізіономію, яка більш-менш відбивається в дзеркалі поезії» -, писав Олександр Пушкін Один з найдавніших звичаїв японців - довіряти свої почуття віршамі висловлювали завдяки їм своє горе і радість, надії і відчай. Щоб любити та писати такі вірші потрібно глибоко розуміти природу, насолоджуватися видом квітки, що розпустилася, туману, що сповзає з гір, червоними листями клена. Японці до цього спроможні.
Найдавніший літературний пам'ятник має назву «Кодзікі» ( або «Запис про справи давнини»), датований він початком 8 століття – в ньому легенда про те, як вигнаний з небес на землю бог вітру, споруджуючи палац для себе і молодої дружини проспівав першу коротку пісню - танка, саме проспівав, тому що вірші в давнину співалися.
В японській поезії немає рим. Неприйнятна для неї інтонаційні наголоси. Танка частіше народжувалася в палацових покоях, а хоку на волі в безпосередньому спілкуванні з життям.Кращі вірші давнини були зібрані в антології «Манйосю» ( «Міріади литтєвий»). Це сталося наприкінці 8 століття. Неприйнято було у Японії видавати збірки віршів окремих поєтов і лише час від часу складалися свого роду «домашні антології». Припускають, що саме така антологія аристократичного сімейства Отомо і лягла в основу знаменитої «Манйосю»: 4500 віршів з них 4173 танки, а також старовинні перекази, стародавні культові обрядові пісні та класичні вірші, прославлених майстрів .
«Словно черные ягоды тута,
Черный волос твой влажен,
И хоть падает снег, словно белая пена,
И бушует метель, ты пришел, мой любимый,
Не напрасно тебя я так сильно любила!»
У цих рядках вся суть танка - іносказання, лаконізм, концетрація почуттів.
Олена Ємельянова, головний бібліотекар
сектору соціокультурних проектів і зовнішніх з'вязків
сектору соціокультурних проектів і зовнішніх з'вязків
(далі буде)
Більше про бібліотеку тут
Замовити книги можна тут
Немає коментарів:
Дописати коментар