Peter
Høeg: «Читати сніг – це все одно, що слухати музику»
Він вважає, що книги – завжди бажання
зустрічі, так само, як і хороша розмова. Це питання, що дуже повільно вирішується.
«Ви висловлюєте щось настільки глибоко в собі, наскільки це можливо, і з
максимально можливою кількістю гумору та трагізму, а потім відповіді читачів
показують, чи була зустріч успішною. Чи вдалося вам встановити тісніший зв'язок
із ближнім. Я думаю, саме в цьому й річ. Література – це інструмент
встановлення контакту. Між мною та тобою». А іноді й охоплення чогось
незвіданого для нього самого. Про роман «Твоїми очима»: «Немає сумнівів, що
з цим романом я зробив новий крок. Це завжди було спробою наблизитися до того,
що для мене є екзистенційним, але це написано далі від моєї власної суті, ніж
мені вдавалося раніше». Настільки, що він навіть вважав, що «Очима» буде
останнім романом в його житті.
Він цікаво розмірковує про можливість розвинути
творчий потенціал, бо це реалізовує. Вважає, що є люди, спроможні відчувати, що
відбувається у світі та перетворювати будь який досвід у витвір мистецтва. Щодо
витоків і назв таємничості джерел творчого натхнення, не впевнений, що це
потрібно якось позначати. «Хтось назве його Богом, відкритістю чи таємницею.
Деякі люди народжуються з цією внутрішньою спроможністю. Я обираю не робити з
цього ярлик, тому що якщо скажу божественність або Будда, то автоматично вимкну
людей інших релігій або традицій. Гадаю, що кожна людина народжується з творчим
потенціалом, і митець нічим не відрізняється від людини звичайної. Вони просто
мають певні вихідники… Назву це відкритістю, яку неможливо пояснити і саме вона
є джерелом всього багатства життя».
Багатство його ніколи не спокушало. З цього приводу
згадує американського співака й автора пісень Тома Уейтса та його чудову
платівку «Mule Variations» із синглом «The House Where Nobody Lives»: «У
мене є всі скарби життя, і вони прекрасні, і вони хороші. Вони нагадують мені,
що будинки зроблені з дерева».
Питання, чому люди зраджують одне одного, йому
ставили всього один раз. Вважає тему зради, присутню в усій літературі, дуже
важливою. Її витоки бачить в тому, що люди доволі часто зраджують самих себе. «Ми
народжені з глибокою здатністю добре ставитись до інших. І коли від цього
відходимо, коли занадто боремося за славу, гроші або захоплені нашим его, по
суті, зраджуємо себе, нашу щиру та вроджену мудрість. Сутність будь якої зради
в тому, що, знаючи як вчиняти за совістю, ми обираємо легший шлях».
Вважає, що людину можна сприймати за ворога, якщо
не бачити її людських інстинктів. І лише розуміння того, що людина ця помре й
тому потребує любові та базової фізичної безпеки, змусить відчути її серце.
Письменник, спроможний відчути серце іншої людини,
у продовженні «Території особистості».
Олена
Ємельянова
«Він
добре знається на енергіях, людина для нього – цілісна натура, але одночасно
м'яка, гнучка, спроможна піднялася над минулим, залишаючи сліди в сьогочасному».
«Талант
– це вміння вчасно відмовлятися».
«Тварини
покликані нагадувати про когось іншого, вони відрізняються від людей,
насамперед, незмінністю своєї свідомості».
«Тільки
в ту саму мить, коли ми розуміємо, що ми втратили, коли втрата кровоточить, а
свідомість ще не почала коагулювати, значення втраченого постає перед нами з
усією ясністю».
«Тільки
те, що не можна зрозуміти, можна закінчити».
«Час
не дозволяє спрощувати і скорочувати себе. Не можна сказати, що він існує
тільки у свідомості або тільки у всесвіті, що у нього є тільки один напрямок
або всілякі напрямки. Що воно тільки закладено в біологічному фундаменті або
тільки є прийнятою в суспільстві умовністю. Що воно тільки індивідуальне або
тільки колективне, тільки циклічне, тільки лінійне, тільки лінійно локальне, тільки
невизначене, ілюзорне, абсолютно істинне, незмірно, вимірне, зрозуміле чи
неприступнео. Воно містить у собі все це одночасно».
«Через
те, що гумові чоботи мені великі, шкарпетки з мене сповзли. Не можна вести
гідне існування в сповзлих шкарпетках».
«Щастя
і нещастя в житті не підпорядковуються елементарним законам математики, не
підкоряються нормальному розподілу».
«Що
ще залишається робити, коли час погрожує піти від тебе, – ти намагаєшся
пам'ятати все, щоб утримати його».
«Щоб
подорожувати, треба мати будинок, звідки їдеш і куди повертаєшся. Інакше ти
біженець, волоцюга, qivittog».
«Це
був один із тих днів, коли можна поставити питання, в чому сенс існування, і
отримати відповідь, що ніякого сенсу немає».
«Це
всесвіт ховає його під перину, щоб йому ніколи більше не було холодно».
«У
кактусах є якась упертість. Їм доводиться пробиватися через кілька кубічних
метрів каміння. Сонце не хоче, щоб вони росли, вітер пустелі не хоче, щоб вони
росли, посуха не хоче, нічні приморозки не хочуть. І все одно вони пробиваються
нагору. Вони наїжаться своїми колючками, ховаючись за своєю щільною оболонкою.
І не здаються ні на міліметр. Я відчуваю до них симпатію».
Далі буде.
Фото
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/hver-bog-er-et-lille-skabelsesmirakel
Джерела:
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2018/09/peter-hoeegs-nye-roman-staerk-budskab-sloeset-personskildring-svag-episke-komposition
https://politiken.dk/kultur/art5701108/Ny-Peter-H%C3%B8eg-roman-udkommer-i-maj
https://www.expressen.se/kultur/bocker/peter-hoeg-foljer-en-auktoritar-drom/
https://www.expressen.se/kultur/peter-hoeg-elefantskotarnas-barn/
https://www.expressen.se/kultur/bocker/peter-hoeg--den-stille-pige/
https://www.berlingske.dk/kultur/peter-hoeeg-paa-vej-med-ny-bog
https://en.theoutlook.com.ua/article/10070/anastasiia-shkuro.html
https://www.interviewmagazine.com/culture/peter-hoeg-the-elephant-keepers-children
https://www.information.dk/kultur/2014/05/peter-hoeeg-bare-omraade-boeger-finder-sted
https://irl.by/art/literature/peter-hoeg.html
https://www.tagesspiegel.de/kultur/wir-brauchen-den-untergang-3649318.html
https://www.sueddeutsche.de/kultur/daenische-literatur-intelligenzbestie-mit-sex-appeal-1.2607827
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/hver-bog-er-et-lille-skabelsesmirakel
https://www.sueddeutsche.de/kultur/daenische-literatur-intelligenzbestie-mit-sex-appeal-1.2607827
https://www.merkur.de/kultur/ich-erfahrungsmensch-906424.html
https://www.welt.de/kultur/literarischewelt/article144442237/Fraeulein-Svendsens-Gespuer-fuer-Aengste.html
https://www.euroman.dk/mennesker/peter-hoeeg-der-findes-to-hovedprojekter-i-mit-liv-det-ene-er-sproget-det-andet-er-meditationen/4688762
https://www.welt.de/kultur/literarischewelt/article144442237/Fraeulein-Svendsens-Gespuer-fuer-Aengste.html
https://www.euroman.dk/mennesker/peter-hoeeg-der-findes-to-hovedprojekter-i-mit-liv-det-ene-er-sproget-det-andet-er-meditationen/4688762
Замовити літературу можна за посиланням
Більше про бібліотеку тут
Немає коментарів:
Дописати коментар