Peter Høeg: «Зустріч з
людиною, яка шукає, не дає тобі самому здатися»
Коли йому було трохи більше двадцяти, подався на Кариби, щоб
подивитися, чи зможе заробляти на життя іншим способом. Він міг піти в монастир
або вирушити в паломництво, але вирішив зайнятися вітрильним спортом. «…Одного
разу був членом екіпажу корабля, що прямував на Азорські острови. Ми були
ізольовані від світу протягом кількох днів. …перетнули Атлантичний океан, і у
мене виникло дуже гостре відчуття життя і смерті, і те, як важливо продовжити
цей момент.
Серед
хвиль Атлантичного океану я зрозумів, що якби океан просто клацнув пальцем, ця
маленька сталева яєчна шкаралупа, яка була нашим човном, зникла б». Він і зараз регулярно
виходить в море, йому це дуже подобається. Плавання, на його думку, основна
форма руху, яка створює новий простір свідомості, здатний «розтягувати не
лише тіло, а й очі».
Читання його книг провокує та наповнює цей рухливий простір. В'язь слів
заворожує, він рухає сюжет і його емоційну складову немов твоїми особистими
верхніми регістрами відчуттів-думок. Може
бути абсолютним агностіком і надчутливішою людиною у світі, категорично
цинічним і абсолютно готовим до порозуміння. Йому до вподоби британський
філософ і логік Бертран Рассел, який вважав, що чиста математика – це галузь, у
якій ми не знаємо, про що говоримо, або не знаємо, наскільки те, що ми
говоримо, є істинним чи хибним. З наявністю цих «гойдалкок», що чимало маркують
в його творах, погоджується стовідсотково.
Ще один із маркерних різновидів – гендерна складова. «…не можна просто
так надіти мікроскоп на творчий процес. …роман – це баланс між чоловічим і
жіночим початком. Має бути чоловіча дуга напруги, яка утримує увагу … Але щоб
викладене не стало безплідним і догматичним, у кожному новому слові має бути
присутня жіноча відкритість. Баланс між цими двома поняттями і є суть мого
творчого життя: як створити щось, щоб читач захотів дочитати, і водночас
забезпечити високий рівень мовної інтенсивності, яку можна знайти скрізь, де ви
робите пробне свердління. Це завжди було моєю метою. Я маю відчувати, що не
можу змінити жодного слова в романі, не порушивши його рівноваги».
Систему рівноваги він не порушує й у своїх вподобаннях, не відокремлюючи
масову культуру від високої. Йому завжди подобалося читати книги про Тарзана,
він любить трилери та детективні романи. Але Шекспір, Кітс та Борхес – до
вподоби не менше. Так само, як Бах і Моцарт, «але Луї Армстронг та Елла
Фіцджеральд можуть подарувати таке ж відчуття повної невагомості. У своїх
власних роботах намагаюся активізувати всю свою систему і писати не тільки для
мозку, але і для тіла. Я чув про цю особливість від музикантів. На початку
1960-х років Діззі Гіллеспі давав інтерв'ю журналістці «The New York Times»,
яка запитала: «Вчителю, звідки береться сила?». Гіллеспі відповів: «Хочете
знати? Ви дійсно хочете знати це, міс? Це походить від недоумка!». Я також так
вважаю. Якби я нав'язав собі надто сувору поетику, я б відчув себе замкненим у
власній ментальній частині. І гедонізм – частина мене, яка шукає задоволення в
літературі – буде відсутня».
Рівноважний Петер Хьог у продовженні «Території особистості».
Олена Ємельянова
«Закоханість – це свого
роду безумство. Подібно до ненависті, холодності, злості, сп'яніння,
самогубства».
«Закоханості
надають надто великого значення. На 45 відсотків закоханість складається зі
страху, що вас відкинуть, на 45 відсотків – з маніакальної надії, що саме цього
разу ці побоювання не виправдаються, і на жалюгідні 10 відсотків – через
тендітне відчуття можливості кохання».
«Закохані люди
поклоняються фотокартці. Вони стоять на колінах перед хусткою. Вони вирушають у
подорож, щоб поглянути на стіну будинку. Що завгодно – аби роздмухати ті вуглинки, які
одночасно і зігрівають, і обпалюють».
«Звичайно ж, ми
смертні... Але є щось, для чого неможливо підібрати слова, але в чому ти береш
участь і що ніколи не помре, ось це ти і відчуваєш».
«З людьми, які
мають внутрішні резерви, завжди відбуваються справжні події. Це схоже на
випадковість, але вони виникають із необхідності».
«З роками я з
власної волі почала накладати на себе деякі обмеження. Я більше не хочу
починати спочатку. Боротися зі своєю власною індивідуальністю».
«З тих речей, яким
вчить сніг –
це те, що великі сили та катастрофи у зменшеному розмірі завжди присутні у
буденному житті».
«Зустріч з людиною,
яка шукає, не дає тобі самому здатися».
«...кіберпростір
звучало для нього як какофонія без нижньої межі, воно звучало як найдешевші
балаганні уявлення в громадському туалеті біля проїжджої дороги. Всі звуки
світу. З'єднані на найнижчому з можливих організаційних рівнів. Шахрай, що
сидить всередині кожного з нас, обожнює Інтернет».
«Для європейців
море символізує невідоме, а плавання – це подорожі та пригоди. Ця думка не має
нічого спільного з дійсністю. Плавання – це рух, який найбільше схожий на
перебування на одному місці. Щоб відчути, що ти переміщаєшся, треба мати
орієнтири, треба мати фіксовані точки на горизонті і крижані підйоми, napariaq – стійкою
ззаду на санях –
все те, що росте, наближаючись, пробігає повз і зникає на горизонті.
Усього цього немає
на морі».
Далі
буде.
Фото https://www.merkur.de/kultur/ich-erfahrungsmensch-906424.html#google_vignette
Джерела:
Хьог,
Петер. Смілла та її відчуття снігу: роман / П. Хьог. – Харків: Фоліо, 2013. –
576 с. – (Карта світу).
Хьог,
Петер. Тиша: роман / П. Хьог; [пер. : В. М. Верховень]. – Харків: Фоліо, 2012.
– 509 с. – (Карта світу).
***
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2018/09/peter-hoeegs-nye-roman-staerk-budskab-sloeset-personskildring-svag-episke-komposition
https://politiken.dk/kultur/art5701108/Ny-Peter-H%C3%B8eg-roman-udkommer-i-maj
https://www.expressen.se/kultur/bocker/peter-hoeg-foljer-en-auktoritar-drom/
https://www.expressen.se/kultur/peter-hoeg-elefantskotarnas-barn/
https://www.expressen.se/kultur/bocker/peter-hoeg--den-stille-pige/
https://www.berlingske.dk/kultur/peter-hoeeg-paa-vej-med-ny-bog
https://en.theoutlook.com.ua/article/10070/anastasiia-shkuro.html
https://www.interviewmagazine.com/culture/peter-hoeg-the-elephant-keepers-children
https://www.information.dk/kultur/2014/05/peter-hoeeg-bare-omraade-boeger-finder-sted
https://irl.by/art/literature/peter-hoeg.html
https://www.tagesspiegel.de/kultur/wir-brauchen-den-untergang-3649318.html
https://www.sueddeutsche.de/kultur/daenische-literatur-intelligenzbestie-mit-sex-appeal-1.2607827
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/hver-bog-er-et-lille-skabelsesmirakel
https://www.sueddeutsche.de/kultur/daenische-literatur-intelligenzbestie-mit-sex-appeal-1.2607827
https://www.merkur.de/kultur/ich-erfahrungsmensch-906424.html
https://www.welt.de/kultur/literarischewelt/article144442237/Fraeulein-Svendsens-Gespuer-fuer-Aengste.html
https://www.euroman.dk/mennesker/peter-hoeeg-der-findes-to-hovedprojekter-i-mit-liv-det-ene-er-sproget-det-andet-er-meditationen/4688762
Замовити літературу можна за посиланням
Більше про бібліотеку тут
Немає коментарів:
Дописати коментар