Сторінки

пʼятниця, 6 червня 2025 р.

Територія особистості

Peter Høeg: «Зустріч з людиною, яка шукає, не дає тобі самому здатися»


Коли йому було трохи більше двадцяти, подався на Кариби, щоб подивитися, чи зможе заробляти на життя іншим способом. Він міг піти в монастир або вирушити в паломництво, але вирішив зайнятися вітрильним спортом. «…Одного разу був членом екіпажу корабля, що прямував на Азорські острови. Ми були ізольовані від світу протягом кількох днів. …перетнули Атлантичний океан, і у мене виникло дуже гостре відчуття життя і смерті, і те, як важливо продовжити цей момент.

Серед хвиль Атлантичного океану я зрозумів, що якби океан просто клацнув пальцем, ця маленька сталева яєчна шкаралупа, яка була нашим човном, зникла б». Він і зараз регулярно виходить в море, йому це дуже подобається. Плавання, на його думку, основна форма руху, яка створює новий простір свідомості, здатний «розтягувати не лише тіло, а й очі».

Читання його книг провокує та наповнює цей рухливий простір. В'язь слів заворожує, він рухає сюжет і його емоційну складову немов твоїми особистими верхніми регістрами  відчуттів-думок. Може бути абсолютним агностіком і надчутливішою людиною у світі, категорично цинічним і абсолютно готовим до порозуміння. Йому до вподоби британський філософ і логік Бертран Рассел, який вважав, що чиста математика – це галузь, у якій ми не знаємо, про що говоримо, або не знаємо, наскільки те, що ми говоримо, є істинним чи хибним. З наявністю цих «гойдалкок», що чимало маркують в його творах, погоджується стовідсотково.

Ще один із маркерних різновидів – гендерна складова. «…не можна просто так надіти мікроскоп на творчий процес. …роман – це баланс між чоловічим і жіночим початком. Має бути чоловіча дуга напруги, яка утримує увагу … Але щоб викладене не стало безплідним і догматичним, у кожному новому слові має бути присутня жіноча відкритість. Баланс між цими двома поняттями і є суть мого творчого життя: як створити щось, щоб читач захотів дочитати, і водночас забезпечити високий рівень мовної інтенсивності, яку можна знайти скрізь, де ви робите пробне свердління. Це завжди було моєю метою. Я маю відчувати, що не можу змінити жодного слова в романі, не порушивши його рівноваги».

Систему рівноваги він не порушує й у своїх вподобаннях, не відокремлюючи масову культуру від високої. Йому завжди подобалося читати книги про Тарзана, він любить трилери та детективні романи. Але Шекспір, Кітс та Борхес – до вподоби не менше. Так само, як Бах і Моцарт, «але Луї Армстронг та Елла Фіцджеральд можуть подарувати таке ж відчуття повної невагомості. У своїх власних роботах намагаюся активізувати всю свою систему і писати не тільки для мозку, але і для тіла. Я чув про цю особливість від музикантів. На початку 1960-х років Діззі Гіллеспі давав інтерв'ю журналістці «The New York Times», яка запитала: «Вчителю, звідки береться сила?». Гіллеспі відповів: «Хочете знати? Ви дійсно хочете знати це, міс? Це походить від недоумка!». Я також так вважаю. Якби я нав'язав собі надто сувору поетику, я б відчув себе замкненим у власній ментальній частині. І гедонізм – частина мене, яка шукає задоволення в літературі – буде відсутня».

Рівноважний Петер Хьог у продовженні «Території особистості».

Олена Ємельянова



«Закоханість – це свого роду безумство. Подібно до ненависті, холодності, злості, сп'яніння, самогубства».
 
«Закоханості надають надто великого значення. На 45 відсотків закоханість складається зі страху, що вас відкинуть, на 45 відсотків – з маніакальної надії, що саме цього разу ці побоювання не виправдаються, і на жалюгідні 10 відсотків – через тендітне відчуття можливості кохання».
 
«Закохані люди поклоняються фотокартці. Вони стоять на колінах перед хусткою. Вони вирушають у подорож, щоб поглянути на стіну будинку. Що завгодно – аби роздмухати ті вуглинки, які одночасно і зігрівають, і обпалюють».
 
«Звичайно ж, ми смертні... Але є щось, для чого неможливо підібрати слова, але в чому ти береш участь і що ніколи не помре, ось це ти і відчуваєш».
 
«З людьми, які мають внутрішні резерви, завжди відбуваються справжні події. Це схоже на випадковість, але вони виникають із необхідності».
 
«З роками я з власної волі почала накладати на себе деякі обмеження. Я більше не хочу починати спочатку. Боротися зі своєю власною індивідуальністю».
 
«З тих речей, яким вчить сніг – це те, що великі сили та катастрофи у зменшеному розмірі завжди присутні у буденному житті».
 
«Зустріч з людиною, яка шукає, не дає тобі самому здатися».
 
«...кіберпростір звучало для нього як какофонія без нижньої межі, воно звучало як найдешевші балаганні уявлення в громадському туалеті біля проїжджої дороги. Всі звуки світу. З'єднані на найнижчому з можливих організаційних рівнів. Шахрай, що сидить всередині кожного з нас, обожнює Інтернет».
 
«Для європейців море символізує невідоме, а плавання – це подорожі та пригоди. Ця думка не має нічого спільного з дійсністю. Плавання – це рух, який найбільше схожий на перебування на одному місці. Щоб відчути, що ти переміщаєшся, треба мати орієнтири, треба мати фіксовані точки на горизонті і крижані підйоми, napariaq – стійкою ззаду на санях – все те, що росте, наближаючись, пробігає повз і зникає на горизонті.
Усього цього немає на морі».
 

Далі буде.
 
Фото https://www.merkur.de/kultur/ich-erfahrungsmensch-906424.html#google_vignette

 
Джерела:
Хьог, Петер. Смілла та її відчуття снігу: роман / П. Хьог. – Харків: Фоліо, 2013. – 576 с. – (Карта світу).
Хьог, Петер. Тиша: роман / П. Хьог; [пер. : В. М. Верховень]. – Харків: Фоліо, 2012. – 509 с. – (Карта світу).
***
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2018/09/peter-hoeegs-nye-roman-staerk-budskab-sloeset-personskildring-svag-episke-komposition
https://politiken.dk/kultur/art5701108/Ny-Peter-H%C3%B8eg-roman-udkommer-i-maj
https://www.expressen.se/kultur/bocker/peter-hoeg-foljer-en-auktoritar-drom/
https://www.expressen.se/kultur/peter-hoeg-elefantskotarnas-barn/
https://www.expressen.se/kultur/bocker/peter-hoeg--den-stille-pige/
https://www.berlingske.dk/kultur/peter-hoeeg-paa-vej-med-ny-bog
https://en.theoutlook.com.ua/article/10070/anastasiia-shkuro.html
https://www.interviewmagazine.com/culture/peter-hoeg-the-elephant-keepers-children
https://www.information.dk/kultur/2014/05/peter-hoeeg-bare-omraade-boeger-finder-sted
https://irl.by/art/literature/peter-hoeg.html
https://www.tagesspiegel.de/kultur/wir-brauchen-den-untergang-3649318.html
https://www.sueddeutsche.de/kultur/daenische-literatur-intelligenzbestie-mit-sex-appeal-1.2607827
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/hver-bog-er-et-lille-skabelsesmirakel
https://www.sueddeutsche.de/kultur/daenische-literatur-intelligenzbestie-mit-sex-appeal-1.2607827
https://www.merkur.de/kultur/ich-erfahrungsmensch-906424.html
https://www.welt.de/kultur/literarischewelt/article144442237/Fraeulein-Svendsens-Gespuer-fuer-Aengste.html
https://www.euroman.dk/mennesker/peter-hoeeg-der-findes-to-hovedprojekter-i-mit-liv-det-ene-er-sproget-det-andet-er-meditationen/4688762





Замовити літературу можна   за посиланням

  Більше про бібліотеку тут

            Ми в соціальних мережах: Facebook Twitter

            Замовити книги можна тут

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар