Сторінки

понеділок, 5 грудня 2016 р.

Неймовірно, але правда

Після  зміни Катерининської епохи просвітництва  на «Олександро-Миколаївську» епоху цензурного терору, бачимо прагнення збудувати та наладити більш жорсткий апарат управління державою. Василь Ключевський у своїх історичних дослідженнях зазначае, що «йде епоха господства  або посиленного розвитку бюрократії» і  всі  без вийнятку заклади стають законосвободними у лапках. 
Звісно і всі видання ретельно досліджуються та перевіряються, торкається це  і закордонних авторів, газет та журналів тощо. Спеціальний, майже поліцейський надзор встановлює обер-прокурор Святейшего Синоду, публіцист історик та перекладач Костянтин Побєдоносцев, діяльність якого охоплює кінець XIX початок XX сторіччя. Розширюється  участь різних відомств в цензуруванні і спробі зміцнити цензурний апарат. Оскільки  бібліотеки, як гуманітарно-просвітницькі заклади, безперечно мають вплив на громадську думку та формують її,  звісно і вони,  не оминаються увагою.


У дослідженнях Володимира Пупченка (До історії бібліотечної справи на Дніпропетровщині (1830-1917 рр): матеріали досліджень / В. Пупченко.- Дніпропетровськ: ДОУНБ,2007. – 48 с. – С.5) читаємо: «Діяльність бібліотек знаходилась під суворим адміністративним та цензурним наглядом, щоб запобігти використанню їх проти самодержавства. В кожному губернському місті призначався спеціальний комітет із місцевих високопоставлених чиновників на чолі з губернатором, на який покладалась відповідальність за комплектування книжкового фонду бібліотеки та її роботу». Звіти бібліотеки починають друкувати не за позначкою цензора, а
з дозволу і з приміткою «друковано за розпорядженням Ради Катеринославської Міської Громадської бібліотеки». 
Тобто, ми бачимо наполегливе та беззаперечне намагання влади  вписати необмежний бібліотечний контекст у шори  ідеології та адмінистрування. Але, як довела історія, свобода особистості завжди  спирається  на тисячоліття людської думки і ці скарби  зберігаються, у тому числі, і  у фондах ДОУНБ. Тому, процес  пізнання себе і світу ніким та ніколи не може бути звужений та нормований.



Ми в соціальних мережах:  Vkontakte  Facebook   Twitter

Немає коментарів:

Дописати коментар