Луї Армстронг. Виняток і доленосні люди
(продовження)
Саме в
ті роки в житті Армстронга знову зявилася доленосна людина. Слід зазначити, що
більшість перших джазменів зовсім не були неграми, і Армстронг представляв
швидше виняток, ніж правило. Вони не вважали себе скривдженими долею. Ніхто з
них не почувався невизнаним генієм. Це були шановні громадяни, які чесною
працею заробляли свій хліб. До цієї категорії музикантів належав і Джо Олівер.
У роки,
коли Армстронг практикувався в
новоорлеанських хонкі-тонк, Джо став для нього справжнім опікуном і вчителем.
Грубий, підозрілий, він не дуже підходив на цю роль взагалі та для будь-кого, тим
більше для потенційного конкурента. Але Армстронгу Олівер насправді допоміг,
дав пристойний інструмент, вчив правильної техніки гри, влаштовував у добрі
оркестри і зрештою привіз до Чикаґо, відкриваючи світ.
Крім
Армстронга, Олівер ніколи і ніким у своєму житті не опікувався. Навпаки, мав
дуже натягнуті стосунки з багатьма музикантами, які, не в змозі виносити його
постійні причіпки, часто йшли з його ансамблю.
«Луї завжди тягнуло
до сильних, впливових людей, багатьом з них він вручав власну долю, хоча далеко
не кожен виявлявся гідним його довіри. Серед них траплялися жорсткі люди з досить
темним минулим, трохи кращим за шахраїв. Не всі вони добре ставилися до
Армстронга, дехто поводився з ним досить безцеремонно, але кожен знав, як йому допомогти
зробити блискучу кар'єру.
Луї завжди чудово
розумів, що без підтримки когось впливового, бажано білого, музикантові-негру
важко розраховувати на успіх, яким би талантом він не володів. Крім цього, йому
вкрай важливо було відчути, що він небайдужий їм як людина. Будь-який жест
уваги чи то дарування корнета, чи допомога в отриманні контракту на запис
платівки, надавав Армстронгу впевненості. Все життя він відчував емоційну потребу
в цьому».
На
довершення всього, нагадаємо, що Армстронг вирізнявся страшеною
сором'язливістю. «Луї був настільки скромний, – розповідав американський
джазовий саксофоніст, кларнетист і композитор Сідні Беше, – що під час
традиційних джем-сейшен насилу вдавалося умовити його встати і зіграти».
Ще в
ранній юності, вийшовши з притулку, Луї потрапив під крило музиканта Бенні
Вільямса на прізвисько Блек Бенні. Вільямс вважався найкращим ударником і
водночас найбільшим скандалістом «чорного гетто». «Це була не людина, а сам
диявол». Кажуть, що якось Бенні привів Луї в парк Лінкольна і, ні слова не
кажучи, посадив в оркестр. Ніхто з музикантів заперечити не наважився. До того
ж Армстронг отримав чимале визнання від публіки. Але можливості Бенні в просуванні
Луї були обмежені, а в 1917 його вже не було.
«Висхідною зіркою
Нового Орлеану став саме Джо Олівер, який претендував на роль кращого
корнетиста. Згодом він почав самостійно ангажувати оркестри, виступаючи як
їхній керівник, став впливовою фігурою маленького замкненого світу
новоорлеанського джазу, користуючись високою репутацією навіть у білих,
принаймні у тих, хто цікавився «гарячою» музикою».
Скрізь,
де з'являвся Олівер, за ним, як тінь, слідував Луї. Він, як і раніше, розвозив
на візку вугілля, і одна з переваг цієї роботи полягала в тому, що йому
дозволялося з'являтися в Сторівіллі, а значить, прокрастися і в район «червоних
ліхтарів», щоб послухати гру Олівера. Під час парадів Луї завжди йшов за своїм
кумиром, несучи його валізку. Це була велика честь для музиканта-початківця.
Іноді він виконував доручення дружини Олівера, за що Джо милостиво давав йому
уроки. Поступово Армстронг став підручним Олівера, а згодом той почав саджати
його на своє місце в оркестрі, а потім, коли виявлялося, що заангажований у
двох місцях відразу, замінювати себе саме Луї.
Справедливості
заради варто відзначити, що в ці роки Армстронг ще не був готовий до виходу на
велику сцену. Проте від'їзд з міста багатьох добрих музикантів, створив
додаткові можливості для його кар'єри. Армстронгу стало набагато легше знайти
роботу, частіше вдавалося отримати ангажемент. У парі з молодим ударником Джо
Ліндсі він створив невеликий ансамбль, який мав певний успіх. Армстронг
виступав не більше двох-трьох разів на тиждень, але це дозволяло йому вважати
себе професійним затребуваним музикантом. Це було справжнім досягненням, тим
більше, що з дня його виходу з притулку минуло лише близько трьох років.
Далі буде.
Фото https://www.europosters.com.ua/art-photo/louis-armstrong-v180304
Джерела:
В мире музыки: кн. для чтения на англ. яз. Учеб. пособие для музык. вузов и вузов искусств / Сост Е.П. Прошкина.– М.: Высшая школа, 1991.– 141 с.
Великие люди джаза / под ред. К. Мошкова.– СПб.; м.; Краснодар: Лань – Планета музыки, 2009.– 736 с.– (Мир культуры, истории, философии).
Коллиер Д.Л. Становление джаза: популярный исторический очерк / Дж. Л. Коллиер; пер. с англ.; предисл. и общ. ред. А. Медведева.– М.: Радуга, 1984.– 389 с.
Коллиер Д.Л. Луи Армстронг. Американский гений. Пер. с англ. / [Предисл. А.В. Медведева].– М.: Радуга, 1987.– 421, [1] с.: ил.
Tanner Paul O.W. et al. Jazz: монография / Tanner Paul O.W., Megill David W., Gerow Maurice.– 7th ed.– USA: WCB, 1992.
Tanner Paul O. W. Jazz: сборник научных трудов / Paul Tanner.– 9 th. ed.– Boston: McGraw-Hill Colledge, 2001.– 388 p. + 1 CD-ROM.
Пономарев В.М. На обратной стороне звука / В.М. Пономарев.– М.: Аграф, 2003.– 252 с., [16] л. ил.– (Волшебная флейта. Исповедь звезды).
Цалер И.В. Великие джазовые музыканты. 100 историй о музыке, покорившей мир: сборник биографической информации / И.В. Цалер.– М.: ЦЕНТРПОЛИГРАФ, 2011.– 479 с.
***
https://books.google.com.ua/books?id=7iznCwAAQBAJ&pg=PR9&hl=ru&source=gbs_selected_pages&cad=1#v=onepage&q&f=false
https://archive.org/details/satchmomylifeinn001956mbp/page/n17/mode/2up
https://talentscollection.com/uk/materials/show/luji-armstrong---legenda-svitovoji-dzhazovoji-sceni
https://www.thoughtco.com/louis-armstrong-1779822
https://www.grammy.com/news/louis-armstrongs-what-wonderful-world-still-poignant-50
https://www.europosters.com.ua/art-photo/louis-armstrong-v180304
https://thecircle.de/en/collections/louis-armstrong
https://www.mediastorehouse.co.uk/mary-evans-prints-online/new-images-july-2023/louis-armstrong-daniel-1901-1971-nicknamed-32220872.html
https://talentscollection.com/uk/materials/show/luji-armstrong---legenda-svitovoji-dzhazovoji-sceni
https://www.npr.org/2007/08/08/12484983/louis-armstrong-the-man-and-his-music-part-2
https://www.louisarmstronghouse.org/biography/
https://64parishes.org/entry/louis-armstrong-adaptation
https://www.world.gazetesanat.com/biography-of-louis-armstrong/
https://www.blackmusicproject.com/artists/louis-armstrong
https://www.blackmusicproject.com/artists/louis-armstrong
Немає коментарів:
Дописати коментар