Любов
Біднова: роздуми про жіноцтво
Літературні образи, які
постали на сторінках жіночої прози кінця ХІХ – початку ХХ сторіччя, привнесли в
громадській простір багато феміністичних питань, які навіть випереджали
теоретичні праці. Теми жіночності, материнства, співвідношення суспільного й
особистого підіймалися українськими письменницями як Наддніпрянської України,
так і західних українських земель. В контексті цієї теми хочеться навести
цитати з публіцистичних праць і з оповідання Любові Біднової.
Любов Біднова (1882–?) –
просвітянка, публіцистка, літературознавиця. Публікації найчастіше підписувала
як Л. Жигмайло. З 1903 р. брала активну участь у проукраїському громадському
житті Катеринослава, у тому числі в діяльності «Просвіти», виданні часописів,
газет. Друкувалася у багатьох періодичних виданнях з публіцистичними статтями,
літературознавчими дописами, рецензіями.
Л.
Жигмайло «Лист до українського жіноцтва» (огляд статті «На черзі», «Рідний
Край» №5, 1906 р.) Громадська думка, № 39, 1906. С. 1–2.
(правопис оригіналу збережено)
«Освічені українські жінки,
які бажають працювати на користь свому народові, можуть відкривати такі курси
української мови, при яких можна мати українські бібліотеки, а також відбувати
публічні лекції та читання. Для цього треба тільки вдатися за дозволом відкрити
декілька українських недільних школ».
Жінки українські ще тоді вже відзивалися на всі рухи громадського життя і куди могли, скрізь несли освіту, розуміється таку, яка була можлива для того часу.
В ті давні часи містом народньої освіти були манастирі, і ми бачим багато українських жінок фундаторками їх, промеж них перше місце займають: Раїна Могилянська, що заснувала Київо-Братську школу, теперішню духовну академію у Київі.
Розуміється, що і Раїна Могилянська і Гальжка Гулевичівна, як і инші фундаторки манастирів, а разом з ними шкіл та шпиталів, були жінки знатні і багаті, або принаймні багаті; тепер же і небагата жінка може принести велику користь в культурній праці української інтелігенції, аби тільки в неї була любов до свого народу та охота».
Л.
Жигмайло «“Народні
оповідання”
Тетяни Сулими» (рецензія на збірку оповідань). Дніпрові
Хвилі, №7, 1913. С. 107–110.
(правопис оригіналу збережено)
«Страшно робиться за наше село! Страшно за душі людські, що шукаючи справжнього Бога і правди Його, замісць справжньої високої науки Христа, слухають оці “поученія” усяких трудовниць, замерух, що мають “коліверт з самісенького неба з печатью од Господа Бога”».
«Кожен, хто хоч трохи освічує перед нашими очима селянське життя з його моральними та розумовими потребами, тим самим працює над знищенням цієї безодні [безодню духовного голоду]».
Л.
Жигмайло «Погана мати». Дніпрові Хвилі, №17, 1913. С. 254
– 259
(правопис оригіналу збережено)
Для цього, – думала вона, – треба бути героінею, а вона така звичайна, маленька та слабка жінка. І тому ій треба дякувати своій долі за те, що в неі є семья, чоловік, дитина, для яких вона справді щось значить… А про те чогось тепер, не вважаючи на всю щирість, з якою вона мирилася з чоловіком, її серце мимоволі обгортав якийсь сум».
«Хіба я не можу бути доброю матірью та разом з тим і людиною? Невже материнське почуття повинно бути стіною поміж мною та усіма людьми? Невже тілько через те, що я мати, то я вже мушу загородитись від усякого спочуття до людей. Бо я ж не вірю, щоб не можна було нічого зробити, щоб більшості жилося краще, ніж тепер живеться?».
Немає коментарів:
Дописати коментар