Сторінки

понеділок, 18 березня 2024 р.

Пунктир

Михайло Стельмах: 
«Моя тема в літературі – любов до людини»

 
Єдиний український радянський письменник, який здобув найвищі нагороди і не був при цьому членом комуністичної партії. На партійні збори до Спілки письменників ніколи не ходив. Відома ціла сюжетна історія з його вступом до лав КПРС, яка нічим, на його щастя, не скінчилася.
Творами його зачитувались, листи він отримував з усіх куточків колишнього Союзу. Кожен бачив у його розповідях, щось особисте, близьке, те що говорить саме про нього. Його твори, як поезія у прозі, пронизані метафорами, образами, порівняннями, що лише залюблене в Україну серце може підказати.
Михайло Панасович Стельмах.  Український письменник, драматург, педагог і фольклорист. Автобіографія його віддзеркалена в повісті «Гуси-лебеді летять», де співзвучність природі, талант попри все радіти кожному дню, повага до праці. Центрами Всесвіту для малого були батько та дід – перші наставники і вчителі. Непереможне почуття гумору, коли не схиляєшся перед труднощами – саме від них.  
Навчання Михайло обирав з любові, першим із села Дяківці Літинського району, вступив до вишу. До речі, отримані десять тисяч радянських рублів Ленінської премії, письменник  передасть саме на будівництво школи у рідному селі. Після закінчення Вінницького педагогічного інституту  на початку 30-х минулого сторіччя вчителює. Тоді ж у нього з’являється бажання та натхнення для віршування і збирання скарбів народної творчості.
У 1941 році надруковано першу збірку «Добрий ранок» (ред. А. Малишко). На фронті тяжко поранений, неодноразово повертався на поле бою. Рішенням комісії списаний, деякий час служить у штабі спеціальним кореспондентом газети «За честь Батьківщини», в 1944 повертається на фронт, завершуючи війну в Німеччині. Саме в ці вогняні роки в Уфі та Воронежі виходять друком дві невеличкі збірки віршів «Провесінь» і «За ясні зорі» та книжка оповідань «Березовий сік».
Зі спогадів сина Дмитра: «Батько сидів у себе в кабінеті і з-за зачинених дверей я чув, як він голосно сам зі собою розмовляв. Він вголос проговорював свої тексти і діалоги. Коли щось напише, біг до мами й казав: «Лесю, ось послухай, що ти скажеш?». Працював у домашньому одязі, а часто і … вночі. Казав, що коли уві сні якась думка чи образ приходить, треба вставати й записати, бо нічого вранці не згадаєш. Часто йшов уночі на кухню і їв пшоняний куліш. Він його сам варив. А ще любив сухе шампанське. І дуже любив мою маму».
Поет і прозаїк, на честь якого названо вулиці в багатьох містах України: Києві, Вінниці, Львові, Тернополі, Івано-Франківську, Ужгороді, Хмельницькому, Броварах – у «Пунктирі».

 
«А в цей час надi мною твориться диво: хтось невидимим смичком провiв по синьому пiднебессi, по бiлих хмарах, i вони забринiли, як скрипка».
 
«А тим часом хурделиця плела навколо холодні сіті, турляла його в груди, залітала під повіки, вибивала з них сльози і заморожувала їх на щоках».
 
«А ще я люблю, як з лісу несподівано вигулькне хатина, заскриплять ворітця, побіжать стежки до саду і до пасічиська. І люблю, коли березовий сік накрапає із жолобка. …Люблю напасти на лісове джерело і дивитись, як воно коловертнем викручується з глибини. І люблю, коли гриби, обнявшись, мов брати, збирають на свої шапки росу. І люблю восени по коліна ходити в листві. Коли так гарно червоніє калина і пахнуть опеньки».
 
«Вересневе сонце непомітно зайшло за потріскані негусті хмари і зразу ж розіслало аж за ліс недобілені полотна».
 
«Густі ранкові поля стрепенулись у леті, перехлюпнулись за іскристий обрій, чітко заворушились на тлі золотого лиття хмарин і вмилися сонцем».
 
«За татарським бродом коні топчуть яру руту і туман. За татарським бродом із сивого жита, з червоного маку народжується місяць, і коло козацької могили, як повір'я, висікається старий вітряк».
 
«Залазити в чиюсь душу – це таке ж злодійство, як залазити в чужу комору».
 
«Землю не підманиш, а людину можна».
 
«Золоте Відродження змалювало людству мадонн. А хто змалював наших босоногих мадонн із сапкою в руках чи серпом на плечі та дитям біля персів, що знали не шовки, а лише нерівне, шорстке полотно? І чи зрозуміють це ті, що вже не знатимуть полотна і полинового смутку давнини? Чи будуть довіку не як ношу, а як вдячність нести в душі свято і сум материнських очей і синівську вірність батькам, що шаблями вирубували новий час на чорних та ханських шляхах, щоб вони, ці шляхи, зосталися тільки полином пам'яті, а не шрамами сьогодення?..».
 
«І слова у Тимофія тепер були теплі та ласкаві, як у південь пшениця, нагріта липневим сонцем. І по-новому перемежовувалися у них споконвічні сподівання і турботи, що живуть поруч у серці бідняка, який за вік хліба не наївся. І думки Тимофія були поетичні, як завжди поетична мрія про чесне, краще життя…».
 
«Коли та маєш пустку в душі, тоді вся земля стає пустелею».

 
Фото: https://my-kiev.com/news/klassik-ukrainskoj-literatury-zhivshij-v-kieve-mihail-stelmah.html
 
Джерела:
Стельмах, Михайло Панасович. Велика рiдня: в 2-х книгах. Кн. 1 / М. П. Стельмах. – Київ: [б. в.], 1963. – 463 с.
Стельмах, Михайло Панасович. Гуси-лебеді летять...: повість / М. П. Стельмах. – Київ: Дніпро, 1979. – 149 с. – 2005. – 736 с.
Стельмах, Михайло Панасович. Дума про тебе: роман / М. П. Стельмах. – Київ: Дніпро, 1984. – 390 с. – (Звитяга).
Стельмах, Михайло Панасович. Жито сили набирається: поезії / Стельмах М.П. – Київ: Радянський письменник, 1954. – 223 с.
Стельмах, Михайло Панасович. Зачарований вітряк / Стельмах М.П. – Київ: Дніпро, 1967. – 198 с.
Стельмах, Михайло Панасович. Кров людська – не водиця. Велика рідня : Ч. 1 / М. П. Стельмах. – Київ: Радянський письменник, 1957. – 663 с.
Стельмах, Михайло Панасович. Мак цвіте: поезії / М. П. Стельмах. – Київ: Художня література, 1968. – 244 с.
Стельмах, Михайло Панасович. Над Черемошем: гуцульські мотиви / М. П. Стельмах. – Львів: Каменяр, 1981. – 191 с. – (Бібліотека «Карпати»).
Стельмах, Михайло Панасович. Поезії / М. П. Стельмах. – Київ: Держвидав худож. літ, 1958. – 495 с.
Стельмах, Михайло Панасович. Правда і кривда (Марко Безсмертний): роман / М. П. Стельмах. – Київ: Дніпро, 1990. – 427 с.
Стельмах, Михайло Панасович. Хлiб i сiль: роман / М. П. Стельмах. – Київ: Дніпро, 1964. – 655 с.
Стельмах, Михайло. Четыре брода: роман / М.П. Стельмах ; пер. с укр. Н. Андриевская ; худ. М. Лохманова. – М.: Советский писатель, 1983. – 494 с. : портр.
Стельмах, Михайло Панасович. Щедрий вечір: повість / М. П. Стельмах. – Київ: Радянський письменник, 1967. – 231 с.
***
Домницький, Микола Іванович. Стельмах Михайло: літературно-критичний нарис / М. Ів. Домницький. – Київ: Дніпро, 1973. – 155 с.
Килимник, Олег. Світ правди і краси: проза Михайла Стельмаха / О.В. Килимник. – Київ: Радянський письменник, 1983. – 219 с.
Марко, В. П. Художній світ Михайла Стельмаха: біографія окремої особи / В.П. Марко. – Київ: Знання, 1982. – 48 с. – (Література і мистецтво ; сер. VІ, № 2).
Семенчук, Іван Романович. Михайло Стельмах / І. Р. Семенчук. – Київ: [б. в.], 1982.
Семенчук, Іван Романович. Романи Михайла Стельмаха / І. Р. Семенчук. – [Б. м.: б. в.], 1976. – 214 с.
***
https://wz.lviv.ua/far-and-near/199903-zamknuty-tvir-u-seifi-tsoho-dostatno-dlia-vbyvstva-pysmennyka
http://www.golos.com.ua/article/88888

Більше про бібліотеку тут

            Ми в соціальних мережах: Facebook Twitter

            Замовити книги можна тут

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар