Дніпропетровськ – Половиця – Кодак: фольклорна та історична пам’ять
Фольклорист і краєзнавець
Григорій Залюбовський 1887 року в одній із заміток зауважив, що назва Половиця
ще зовсім недавно (у 50-х роках ХІХ ст.) була звичайною в середовищі сільського
населення Новомосковського повіту: «В
старовиннихх селищах Новомосковского повіту – Петриківці, Чаплинці, Кам’янці, інакше
й не називали Катеринослав ніж Половицею». Слушні міркування вченого і про
причину зникнення топоніма Половиця, а отже, руйнацію давньої традиції – це
вплив міського елементу, що хлинув у село в кінці ХІХ ст.: «Назва ця почала вивітрюватися лише останнім часом, внаслідок сильних
побутових пересувань та змішання різних верств населення – колишнього кріпака,
поміщицьких селян – з державними селянами. Наплив у середовище останніх значної
кількості колишніх дворових, а також рухливість селянської молоді, внаслідок
відбування військової повинності та частих відлучок у міста на заробітки – все
те швидко внесло в народну мову вживання нинішніх назв міст: Катеринослав
замість «Половиця», Новомосковськ замість «Самар».
У багатьох переказах
акцентовано на тому, що засновниками Половиці були запорожці: «С Койдаків [цариця. – Л. І.] поїхала в Половицю, а там жили самі
запорожці»; «Наша слобода [Аули Катеринославського пов. – Л. І.] завелась при Катерині. Спрежду хат тут не
було, а жили запорожці в землянках, понад горою і в байраках, біля Великого
шляху. Шлях ішов як і тепер, із Половиці горою, побіля Романкова, на
Пушкарівку, Мишурин Ріг і далі, аж до Києва».
Про приватне життя
запорожців у Половиці розповідала з власної пам’яті бабуся із с. Ольгінське
Маріупольського повіту:
– Служила я там у козака нянькою аж три года. Тоді там
жило самé запорозьке козацтво. Хати у їх були великі і малі, тіко тоді плани
були великі, хата от хати геть-геть далеко, гонів двоє або троє. Огороди були
от гори та аж до самісінького Дніпра. По горі садки були у кожного, а по низах
левади, в левадах, було, росте капуста як відра, сояшники, тютюн і всяка там
всячина.
– А хат багато було, бабусю, в Половиці?
– Бог його зна, стіко; знаю тіко, шо
слобода була чималенька, і люди жили все заможні; багато було у їх скоту,
коней, хліба, сіна, бджіл... По горі стояли козацькі вітряки, і не такі як
тепер, німецькі, а нижчі, і криті більше очеретом. На Дніпрі теж водяні млини
на байдаках і було стукотять день і ніч.
Очевидно, що саме в
Половиці зародився відомий фольклорний сюжет про пригощання царицею Катериною
запорожців сметаною / медом (принаймні у варіантах, записаних Я. Новицьким,
Половиця фігурує як місце події). На наш погляд, це анекдот, який був поширений
у кінці ХІХ ст. у різних варіантах по всій території Півдня України.
Цікаво, що оповідач із с.
Аули Катеринославського повіту, 84-річний Гаврило Карпович Карпенко, подає його
як родинний переказ, в основі якого нібито лежить достовірний факт з біографії
його діда. Це засвідчує сильну ідеалізацію колишніх запорожців, навіть реальних
осіб, їхніми нащадками, що в кінці ХІХ ст. уже перетворилася на справжній
культ:
– Покойна мати часто розказує про
царицю Катерину. Їхала вона, каже, степом, а біля неї верхами сорок козаків;
між ними був і її батько, а мій дід Мамрак. Приїхала вона в Половицю та й каже:
– Запорожці, добрі молодці, З’їжте ви
меду по ложці!
– Як твоя милость, матусю, то і з’їмо.
У їх були вуси откохані довгі. Звеліла вона поставить вагани меду і подать
саженні ложки. Запорожці позакручували вуси за уха, взяли ложки і давай один
другого годувать... Цариця засміялась і дала каждому по золотому... Дід Мамрак
жив більше ста год. Як зігнали відсіль запорожців, він продав усе гапсом
[оптом. – Л. І.] і перебрався у
Чорноморію.
У розповіді діда М. Кравця Катерина, навпаки, вирішила поглузувати із запорожців, запропонувавши їм сметану. Та вони обдурили царицю: попросивши спочатку меду, виїли його і, обмазавши вуса, позакручували їх за вуха. А тоді взялися до сметани. «Настьобались – і вуса сухі», – так завершується ця гумористична оповідь. Цей текст варіювався не тільки в Південній Україні, але й у сусідніх губерніях, і навіть був зафіксований на місці колишньої Задунайської Січі, на території Румунії.
(Далі буде)
Людмила Іваннікова, кандидат філологічних наук
Джерело:
https://shron1.chtyvo.org.ua/Ivannykova_Liudmyla/Dnipropetrovsk_Polovytsia_Kodak_folklorna_ta_istorychna_pamiat.pdf?
Фото:Фото: «Дорога в село». Худ. Юрій Журка; козацька ложка, кін. VIII ст.
Більше про бібліотеку тут
Немає коментарів:
Дописати коментар