Сторінки

середа, 20 жовтня 2021 р.

Українське вікно до японської душі

Самураї та козаки. Профіль історії


"Якими б не були обставини, збережи гідність. Підготуйся до боротьби правильно, … не дай вивести себе з рівноваги. Підпорядкувати собі противника власним рухом – в цьому сила. Видима м'якість гідності приховує тисячі можливостей ".

Котода Яхей 


Як свідчать давні письмові джерела, цивілізація на Японських островах з`явилася за історичними мірками не так вже й давно -  у VI –VII  столітті нашої ери. Вивчати цю тему доволі легко не тільки тому, що йдеться про відносно близькі часи, а й тому, що японці відмітні тим, що завжди все ретельно фіксують  та зберігають.  

 Їх життя-буття на Японських островах зазнало різних етапів: етапу мирного часу, етапу тотальних воєн «всіх проти всіх». Крізь полярну мозаїку змін проступає одна з головних цінностей країни Висхідного Сонця. Цінність, яка створила статус найсучаснішої у світі держави з глибоким генетичним корінням нації. Полягає вона у спроможності, всупереч  потужному впливу інших держав  зберегти майже всі  національні надбання, не втрачаючи, а лише вдосконалюючи власні. Передаючи традиції не лише у сувоях рукописів та на сторінках книг, але, що  набагато вагоміше, – від серця до серця, з рук у руки. 

Поговоримо сьогодні про воєнний стан японських самураїв та українських козаків, їх схожості та відмінності, доречність порівнянь.  

 Історія походження слова «самурай» має декілька значень: ієрогліф читається як «служити» або «людина, яка захищає землю». З іншого боку  «самурай» співзвучний зі  словом «самуй» або холодний. Витоки беруть початок  з тієї самої епохи нескінченних воєн у日本 між дайме-японськими князями  (яп. 大名; букв.«велике ім`я»).  Тих воєн, що  врешті-решт, призвели до мирної епохи тривалістю  більш  ніж у чверть сторіччя.   

Слово «козак» стало відоме  сім століть потому, а саме  з XIV-го сторіччя.   У перекладі з тюркської та польської  це «вільний воїн, незалежна людина, шукач пригод». У військових станах самураїв та козаків, незважаючи на те, що  формувались  вони в далеких і різних країнах, є спільність рис, яку, по-перше, продиктовано атмосферою  воєн та битв.  Частіше за все самураї були воїнами, які  служили відповідному даймьо,  але мали місце й невеличкі  самурайські клани, що поєднувались  у комуни, подібні  до укладу поселення козаків. Однак утворення ці в Японії, скоріш за все, були  винятком із правил. Можна порівняти козаків й з ронінами – самураями, які не мали хазяїна (яп. 浪人 ро:нін, букв. 浪 «блукаючі хвилі» + 人 «людина»),  які наймались к даймьо для  збільшення чисельності війська.

У вигляді самурая  та козака теж бачимо  подібні риси.  Обидва  голили собі лоба,  але самурай відпускав не чуба, а косу. Коли він її позбавлявся або робили це йому навмисно, він уже не вважався самураєм. Відміну самурайського стану в Японії було закріплено законом «Про мечі  й зачіски»,  в якому йшлося про заборону носіння  відповідних візуальних атрибутів. 

Є ще одна річ,  що поєднує козаків  із самураями: й той й інший завжди були зі зброєю.  Самурай мав два мечі: катана  й вакідзісі, і   якщо катану  могли лишити на  зберігання, коли, наприклад, відвідували даймьо,   короткий меч вакідзасі завжди мали при собі.  Навіть коли лягали спати, клали його під  подушку або поруч. 

Носили самураї широкі штани – хакама,  подібні до шароварів козаків.  У рукописах давніх давен знаходимо цьому таке пояснення –  в часи народження стану самураїв найчастіше вони були кінними лучниками,  і для того, щоб не поранити гілками кущів  та дерев ніг, вони  й одягали штани зі шкіри або з дуже щільної тканини.  Згодом штани ці  перетворилися саме у ті хакама, що присутні зараз  у традиційному одязі японців та осіб, що практикують традиційні японські школи бойових  мистецтв. Ця деталь гардеробу наочно підкреслює  передачу інформації від древніх самураїв до сучасних послідовників, які ці старовинні школи практикують. 

Однак, окрім зовнішньої чинника, є  ще й глибинний. Мова   про патріархів шкіл, котрі отримували, передавали та продовжують передавати інформацію від покоління поколінню. Мова про практику знань, трансформовану відповідно до  обставин часу, але аутентичну споконвічній традиції. Коли її втрачено, все інше  – лише наші фантазії  щодо прочитаного.


Дмитро Масько,

керівник Товариства японської культури "Fudoshinkan"


Фото 1: 11-й патріарх школи Ягю Шінган-Рю Тайдзюцу Кадзіцука Ясуші (Японія) та Дмитро Масько під час відкритого тренування в межах проведення у Дніпрі Національного проєкту «Місто професій», 10 червня 2017-го року. Автор Олена Ємельянова.

Фото: https://kozaku.in.ua/foto-kozak/fotokozaku/75-molodiy-kozak.html 

https://edo-tokyo.livejournal.com/8404302.html

Більше інформації:

Андрусяк, Микола. Історія козаччини [Текст] : курс викладів / М. Андрусяк. - Мюнхен : [б. и.], 1946. - 37 с.

Верстюк, Владислав Федорович. Україна від найдавнішних часів до сьогодення [Текст] : хронологічний довідник / В. Ф. Верстюк, Л. М. Дзюба, В. Ф. Репринцев. - К. : Наукова думка, 1995. - 688 с.

Залізняк, Леонід Львович. Нариси стародавньої історії України [Текст] / Л. Л. Залізняк. - К. : Абрис, 1994. - 256 с. : ил.  

Запорожці: до історії козацької культури [Текст]. - К. : Мистецтво, 1993. - 400 с. : іл.

Носов, Константин. Самураи. Эволюция вооружения [Текст] / Константин Носов ; худож. В. В. Голубева . - М. : Эксмо, 2010. - 368 с.

Маслов, А. А. Бусидо [Текст] : кодекс чести самурая / А. А. Маслов. - Р.-на-Д. : Феникс, 2006. - 288 с. 

Король, Нестор. Українське козацтво - родоначальник кінного війська Московії-Росії [Текст] / Н. Король. - Репр. воспроизведение изд. (Нью-Йорк, 1963). - Б. м. : [б. и.], б. г. - 97 с.

Масао, Кітамі. Самурай без меча. Перемагай не силою зброї, а силою розуму [Текст] / К. Масао. - К. : Сварог, 2020. - 190 с.

Маслов, Алексей. Тайные коды боевых искусств Японии [Текст] / А. А. Маслов. - Р.-на-Д. : Феникс, 2006. - 397 с. : ил. 

Рибчин, Іван. Динаміка українського козацтва [Текст] І. Рибчин. - Мюнхен : [б. и.], 1970. - 112 с. - (Монографії ; ч. 6). 

 Спеваковский, Александр Борисович. Самураи - военное сословие Японии [Текст] / А. Б. Спеваковский ; [отв. ред. С. А. Арутюнов] ; Акад. наук СССР, Ин-т этнографии им. Н. Н. Миклухо-Маклая. - Москва : Наука, 1981. - 168, [1] с.

Теймс, Ричард. Япония. История страны [Текст] / Р. Теймс ; пер. с англ. Е. Васильевой. - М. : Эксмо ; СПб. : Мидгард, 2010. - 416 с. 

Українська козацька держава: витоки та шляхи історичного розвитку [Текст] : (Матеріали Четвертих Всеукраїнських історичних читань). - К. ; Черкаси : [б. и.], 1994. - 200 с. 

Українське козацтво [Текст] : мала енциклопедія / ред. І. Я. Щупак. - К.-Запоріжжя : Генеза-Прем'ер, 2002. - 567 с. 

Україна - козацька держава [Текст] : ілюстрована історія українського козацтва / авт.-упоряд. В. Недяк. - К. : ЕММА, 2004. - 1215 с. 

Цунэтомо, Ямамото. Бусидо. Кодекс самурая [Текст] / Я. Цунэтомо, М. Мусаси, Ю. Дайдодзи. - К. : Сварог, 2020. - 314 с. : ил.



Більше про бібліотеку тут

Ми в соціальних мережах: Facebook Twitter

Замовити книги можна тут  





 

1 коментар: